شهر قرآنی نيازمند عاملان به قرآن است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه با انتقاد از پرداختن ظاهری و سطحی به قرآن كريم تصريح كرد: بيش از برنامه‌ريزی و سياست‌گذاری در حوزه مديريت قرآنی شهری، نيازمند عاملان به قرآن هستيم.
حجت‌الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با تأكيد بر اين‌كه مديريت قرآنی تا زمانی كه فقط از الفاظ قرآنی استفاده می‌شود، محقق نخواهد شد، گفت: اين موضوع صوت و لحن و حتی حفظ قرآن را نيز شامل می‌شود.

وی با بيان اين مطلب اظهار كرد: بايد مقدمات كار را بدانيم تا بتوانيم مديريت قرآنی را در جامعه پياده كنيم. در اين راستا بايد متن و مفاهيم قرآن را وارد زندگی كرده و از آن بهره عملی گرفت، به طوری كه بر تمام ابعاد زندگی حاكم شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی در ادامه سخنانش افزود: استفاده از مديريت قرآنی زمانی محقق می‌شود كه در همه مشاغل، آيات مرتبط را استخراج كنيم و در اختيار افراد قرار دهيم كه اين افراد حتی شامل تاكسيران‌ها، اتوبوسران‌ها و كارمندان حوزه حمل و نقل هم می‌شود.

به گفته معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه از آنجا كه تا همراهی مردم در اين راستا نباشد، هيچ طرحی به موفقيت دست پيدا نمی‌كند، بايد افراد نيز در اين راستا كوشش كنند تا از آيات مربوط به حوزه فعاليت‌شان بهره بگيرند و در حوزه مديريت و حاكميت قرآنی از آن استفاده كنند.
شرفخانی:
شهر قرآنی را حتی در فضايی كه حافظ قرآن در آن موجود نباشد يا قرآن با صوت و لحن قرائت نشود، می‌توان ايجاد كرد

حجت‌الاسلام شرفخانی همچنين تأكيد كرد: متاسفانه نگاه ما به قرآن اين گونه است كه از آيات و الفاظ قرآن به صورت صرف استفاده كنيم و آن را كتابی مقدس بدانيم و فقط از آن برای قرائت و كسب ثواب بهره بگيريم.

وی نزول قرآن را به سبب سعادت بشر از سوی خداوند متعال دانست و ادامه داد: بايد از اين كتاب در راه رستگاری و سعادت استفاده كنيم و اين سعادت را بايد در زندگی فردی، اجتماعی، شهری، سازمانی و نهادی متجلی كنيم.

شرفخانی با تأكيد بر اين‌كه بايد در برنامه‌ريزی‌هايی كه انجام می‌دهيم نگاه‌مان را به موضوع قرآن تغيير دهيم، گفت: قرآن بايد در سازمان‌دهی، هدايت و رهبری‌مان نمود بيرونی و عينی پيدا كند.

وی تصريح كرد: نظارت و ارزيابی نيز فارغ از حوزه سياست‌گذاری و برنامه‌ريزی نيست و بايد در اين حوزه نيز توجه به قرآن كريم را از دست ندهيم، با چنين رويكردی می‌توان منتظر ظهور شهر قرآنی بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با تصريح بر اين‌كه برنامه‌ريزی به تنهايی كاری از پيش نمی‌‌برد و اين حوزه نيازمند عمل است، اظهار كرد: شهر قرآنی را حتی در فضايی كه حافظ قرآن در آن موجود نباشد يا قرآن با صوت و لحن قرائت نشود، می‌توان ايجاد كرد.

وی ايجاد شهر قرآنی را بيش از آن كه نيازمند حافظان و قاريان قرآن باشد، نيازمند عاملان به قرآن دانست و گفت: در اين حوزه به افرادی نياز داريم كه مفاهيم قرآنی را در زندگی فردی و اجتماعی خود پياده كنند تا بتوان آن را در ساختار سياست‌گذاری شهری نيز مورد استفاده قرار داد. در اين صورت است كه به صورت خود به خود، حاكميت قرآنی ايجاد می‌شود و شهر قرآنی ظهور می‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه