“روابط اجتماعی زن و مرد” – گلچین بیانات حجت الاسلام شرفخانی در برنامه راه آرامش – شبکه دوم سیما

روابط اجتماعی زن و مرد(2): تکنولوژی وروابط جدید(حجت الااسلام والمسلمین شرفخانی)

 سه روش درباره رابطه میان زن و مرد مطرح شده است:

1)       روش لیبرالی: که مبتنی بر آزادی هر نوع رابطه ای است.

2)        روش افراطی: که مبتنی بر نفی هر گونه رابطه است.

3)        روش اعتدال: که روش آیین اسلام در این باره است.

 

امروزه و در سبک زندگی امروزی در فضاهای اجتماعی و مجازی در این زمینه جای تأمل و نگرانی وجود دارد.

هنگامی که حضرت موسی (ع) از شیطان می پرسد که از چه راهی بر فرزندان آدم مسلط می شوی، او پاسخ می دهد: بزرگترین حربه من استفاده از جایگاهی است که زن و مرد با هم ارتباط دارند. این رابطه در رفتار، نگاه و مراودات و از جمله در فضای مجازی اتفاق می افتد

 

افراد باید به جایگاه خود در این ارتباطات مجازی دقت کنند و بویژه دختران از خود در مقابل جایگاههایی که هوس آلود هستند، محافظت کنند. بعضی ها متأسفانه اصرار بر تجربه کردن همه چیز دارند و گاه خود را از دیگران متفاوت و آسیب ناپذیر می بینند، در حالی که انسان خردمند باید از سرنوشت گذشتگان تجربه و عبرت کسب کند . آن کسی که در فضای مجازی خود را دوست و عاشق دیگری معرفی می کند، قطعاً این معرفی حقیقت و صحت ندارد. اطمینان و اعتماد شخص به دیگران در عرصه مجازی نباید مانند اعتماد و اطمینان در عرصه حضور باشد، چون در این فضاها مشخص نیست که فرد واقعیت را بیان می کند یا خیر.

 

بزرگترین آفت قصد و عزم عده ای بر تکرار تجربه دیگران است. امام صادق (ع) می فرمایند: جمع کردن آبرو آسان نیست. ما پس از هر تجربه ای معلوم نیست که دوباره بتوانیم آبروی از دست رفته خود را ترمیم کنیم. بی توجهی ها سبب می شود که برخی بدون توجه عکسهای مربوط به حریم خصوصی خود را در فضای عمومی قرار دهند.

 

پیشگیری از آفتهای فضای مجازی

 

برای مصون ماندن از عوارض و پیامدهای سوء و ناخواسته شبکه های مجازی باید توجه کنیم که:

1)       با واقع بینی، عرصه مجازی و شبکه های اجتماعی را برای خود محیط ناامنی بدانیم و خود را در پرتگاه قرار ندهیم.

2)        توجه داشته باشیم که ایجادکنندگان این فضاها و شبکه ها در کشورهای خود برای استفاده از آنها محدودیتها و چارچوبهایی را قرار داده اند. اگرچه در کشورهای جهان سوم آن را به هر شکلی ترویج می کنند.

3)       قبل از ورود به این شبکه ها درباره آنها  اطلاعات لازم را جمع آوری کنیم. برخی بدون اینکه بخواهند یا حتی بدانند به یکباره معتاد وی چت و واتسب و … می شوند. پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: اگر کسی با نامحرم خلوت کند، نفر سوم، شیطان است. در فضاهای مجازی شخص این حضور نامحرم را درک نمی کندو فقط احساس لذت را می بیند.

4)       پس از ورود به این عرصه باید مراقب نوع استفاده خود از این ابزار باشیم. بویژه اینکه بیشتر فعالیتهایی که در این شبکه ها اتفاق می افتد، آسیب رسان است.

5)       در صورت ورود یا حضور در این شبکه ها، بلافاصله با هر کسی ارتباط ایجاد نکنیم. بدانیم که بیشتر تعابیر احساسی در این فضاها، بلغورهای عشقی است که پیشتر به صدها نفر دیگر هم ارائه شده است و باید خود را از طمع هوسرانان حفظ کنیم.

زن طبق روایات ما گل و ریحانه است و باید خود را محافظت کند تا دستهای هرز حاضر در این شبکه ها این گل را لِه نکنند و کسی نتواند از لطافت و احساسات او سوء استفاده کند.

6)       حریم خصوصی و عمومی ما باید از یکدیگر جدا باشد؛ چه در خانواده و چه در شبکه های اجتماعی.

با اختلاط در خانواده ها یا در این شبکه ها، فرزندان ما از دست ما می روند و آرامش خانواده ما از بین می رود. این حریم با مفهوم داشتن محرم و نامحرم در خویشاوندان و بستگان و در جمعهای فامیلی (و نه تنها در کوچه و خیابان) به وجود می آید.

خداوند شکل منصفانه حریم، جایگاه و وظیفه هریک از زن و مرد را مشخص کرده است؛ پوشش زن و کنترل نگاه مرد، هر دو لازم است و زن و مرد هیچ یک نباید رفتار عفیفانه را تنها از دیگری انتظار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه