رسانه‌ها جنگ نرم را باور نکرده‌اند!

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه دین و قرآن بر مسائل و موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاکمیت دارند، گفت: بر این اساس مباحث دینی در کنار سایر مفاهیم نیست بلکه بر مباحث دیگر حاکمیت دارد .

 

حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مورد نحوه پرداختن رسانه‌ها به مفاهیم دینی و تلاش برای تعمیق این مفاهیم به خبرنگار مهر گفت: از دو زاویه باید به این موضوع نگریست و آنرا مورد بررسی قرار داد. اول اینکه آیا انتقال مفاهیم معارفی از طریق رسانه امکان پذیر است یا نه، اگر کسی بخواهد در مورد این این امکان تردید کند یعنی رسانه را نشناخته است.

 

وی افزود: رسانه ابزار تأثیرگذاری است و قرن کنونی، قرن رسانه است. تمام مفاهیم را می‎‌توان از طریق رسانه منتقل کرد؛ چرا که مردم در این دوران با این ابزار ارتباط ماهوی پیدا کرده‌اند.

وی در مورد چگونگی انتقال مفاهیم دینی توسط رسانه نیز تصریح کرد: به دو طریق می‌توان مفاهیم دینی را به مخاطبان منتقل کرد؛ یکی روش مستقیم و دیگری روش غیر مستقیم. البته این موضوع در مورد رسانه‌های مخاطب محور مصداق دارد.

 

شرفخانی تأکید کرد: برخی رسانه‌ها مخاطب محور نیستند و خودشان سیاستگذاری انجام می‌دهند و هیچ ارتباطی با مخاطب ندارند. این رسانه‌ها چون مخاطب محور نیستند جایگاه خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که ابزاری که در اختیار آنهاست ابزاری مؤثر و تأثیرگذار است که ارتباط زیادی هم با مردم دارد.

وی یادآور شد: لذا مفاهیم را می‌توان به صورت مستقیم به مردم منتقل کرد. البته انتقال به این شیوه یک ضرورت است. چرا که تبلیغ دینی و شعائر اسلامی به منظور فرهنگ سازی لازم است. بعد از اینکه فرهنگ سازی صورت گرفت در مرحله بعدی باید ابعاد آنرا به صورت غیر مستقیم مورد بررسی قرار داد.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: از سوی دیگر رسانه ابزاری است که غیر مستقیم می‌تواند بر قشر عظیمی از مردم تأثیر بگذارد. شاید اگر رسانه بخواهد به صورت مستقیم عمل کند نتواند مخاطبین غیر علاقمند به این مباحث را جذب خود کند و آنها را در معرض این مباحث قرار دهد. لذا شیوه غیر مستقیم این مزیت را دارد که مخاطب را بدون آنکه خود بخواهد در معرض مباحث دینی قرار می‌دهد و این مفاهیم را به او منتقل می‌کند.

 

 

حاکمیت دین بر همه حوزه ها

 

وی تصریح کرد: رسانه‌هایی که قصد دارند در اختیار ترویج و تبلیغ مفاهیم دینی قرار بگیرند با دو نگاه باید این امر را انجام دهند. اول اینکه رسانه باید برای کسانی که علاقمند به ارتقای معرفت دینی هستند به روش مستقیم عمل کند اما برای افراد دیگر رسانه می‌تواند از روش غیر مستقیم بهره گیرد، باید توجه داشت که استفاده از روش غیر مستقیم کار سخت و دشواری است. انتقال مفاهیم به این شیوه خیلی مؤثر است و افراد در می‌یابند که دین در همه عرصه‌ها گره گشا است.

 

شرفخانی تأکید کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که مفاهیم دینی در همه زمینه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. دین و قرآن بر مسائل و موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاکمیت دارند. دین بر زندگی بشر حاکمیت دارد و لذا مباحث دینی در کنار سایر مفاهیم نیست بلکه بر مباحث دیگر حاکمیت دارد. بر این اساس باید حاکمیت دینی و قرآنی بر سایر حوزه‌ها وجود داشته باشد.

 

شرفخانی در مورد چگونگی حساس کردن مسئولان به مباحث و مفاهیم دینی نیز تصریح کرد: هنوز نتوانسته‌ایم در عرصه دین اعتقادات جامع داشته باشیم. باید ابزار خوب در زمینه ترویج معارف دینی را به مسئولین معرفی کنیم. هنوز خیلی از مسئولین ابزار خوب را نمی‌شناسند. آنها گاهی فکر می‌کنند که رسانه ابزار تخصصهای مختلف و غیر دینی است.

 

 

وی تأکید کرد: اگر رسانه‌ای بتواند تبلیغ غیر مستقیم مفاهیم دینی را با مخاطب محوری آغاز کند الگوی خوبی برای تبلیغ و ترویج دینی محسوب خواهد شد.

 

 

رسانه‌ها در عرصه ترویج مفاهیم دینی هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارند

 

 

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در عرصه ترویج مفاهیم دینی هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارند، گفت: هنوز برخی، سخنان مقام معظم رهبری را باور نکرده‌اند. هنوز بیانات ایشان در مورد تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم به باور برخی در نیامده است. این عده چون باور نکرده‌اند در برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و هدایت و رهبری رسانه‌ای خود موفق عمل نمی‌کنند.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: اگر کسی جنگ نرم را باور کند در می‌یابد که با جنگ سرو کار دارد و باید متوجه ساختارها و مؤلفه‌های آن باشد. مقام معظم رهبری در جنگ نرم، صف آرایی‌ها را مشخص کردند. در بیانات ایشان دو جبهه اسلامی و جبهه معارض مورد اشاره قرار گرفته اند. بین این دو طیف، طیف خاکستری را داریم که هر کدام از دو طیف در تلاش برای جذب آن است.

 

 

شرفخانی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در عرصه جنگ نرم منتظر تهدید هستند تا علیه آن عکس العمل نشان داده‌اند، گفت: آنها از فرصتهای موجود در این عرصه استفاده نکرده‌اند. دشمن به دنبال این است تا مفاهیم دینی را از زندگی بشر خارج کرده و مستقیم و غیرمستقیم اعتقادات دینی مردم را به عنوان اساس و ریشه بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه