در فراکسیون قرآن مجلس مطرح شد:تجلیل از برگزاری همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن

تجلیل از برگزاری همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن/ بررسی فعالیت‌های قرآنی اوقاف

جلسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی همزمان با جلسه کمیسیون فرهنگی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآن و عترت اوقاف در محل کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های قرآنی و برنامه‌های این حوزه گفت: بعد از تعطیلات نوروز فراکسیون جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بررسی اعتبارات قرآنی خواهیم داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف گفت: یکی از اقدامات اخیر اوقاف ورود به موضوع تربیت حافظان قرآنی بود که براساس برنامه‌ای که ارائه کردم قرار است حدود دو میلیون حافظ تربیت کنند که تاکنون حدود یک میلیون تربیت شدند که این یک اقدام شایسته‌ای است.

445057_484

حجت‌الاسلام محمدی همچنین در بخش تربیت حافظان قرآن گفت: براساس برنامه چهار ساله سازمان قرار بر تربیت یک میلیون حافظ بود که این اتفاق افتاده و امیدواریم بتوانیم به تربیت یک و نیم میلیون حافظ دست پیدا کنیم و بتوانیم فرهنگ حفظ قرآن را در جامعه گسترش دهیم.در بخش دیگری از این جلسه، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در سه حوزه گفت: در بخش مسابقات قرآنی این سازمان ۱۹۲۰ مسابقه را از بخش شهری تا کشوری و بین‌المللی برگزار می‌کند که امسال قرار است مسابقات بین‌المللی با ویژگی‌های خاص که برای اولین بار اتفاق می‌افتد طی روزهای ۳۰ فروردین تا ۶ اردیبهشت سال ۹۶ با حضور بیش از ۴۰۰ مهمان داخلی و خارجی برگزار شود.

وی در مورد فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآنی نیز گفت: در دانشکده‌های این دانشگاه ۶ هزار دانشجو در حال تحصیل هستند همچنین حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به مراحل اجرای طرح تربیت یک میلیون حافظ قرآن گفت برای این طرح ۱۲۸ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که در آزمون این طرح ۳۹۸ نفر حضور داشتند که در ۳۶۰ مکان در کل کشور به صورت همزمان در آزمون مربوط به این طرح حضور یافتند.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به خلا موجود در مربیان حفظ قرآن گفت: برای پر کردن این خلا طرح تربیت مربی حافظان قرآن را برگزار کردیم که در این طرح مربیان استانی حضور یافتند. در این شیوه از طرح نهضت سوادآموزی الهام گرفته شد، به صورتی که هر یک از مربیان به دنبال جذب قرآن‌آموزان باشند و کلاس‌های قرآنی را برگزار کنند.

وی با اشاره به طرح آموزش مجازی قرآن گفت: این طرح به منظور حفظ قرآن به صورت مجازی که علاقمندان با ثبت نام در این طرح می‌توانند با مربیان ما در ارتباط باشند و برای حفظ قرآن برنامه ریزی خاص خود را دریافت کنند. در این طرح رایگان ۲۸ هزار نفر تاکنون ثبت نام کرده‌اند و در حال گذراندن دوره هستند.

وی همچنین در مورد طرح حفظ یک ساله قرآن نیز گفت: در این طرح علاقمندانی که ثبت نام کرده‌اند طی دو ماه آموزش ۴ جزء از قرآن را حفظ می‌کند و پس از موفقیت در این دوره وارد طرح حفظ یکساله قرآن می‌شوند.

رئیس سازمان اوقاف با تاکید بر ایجاد فراکسیون قرآن و مساجد و بررسی طرح‌های مربوط به این حوزه را خواستار شد.

شرفخانی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه گفت: در سال‌های گذشته از ظرفیت مکان‌ها غفلت شده بود که در برنامه ریزی‌های صورت گرفته امامزادگان در دو بخش فرهنگی و خدمت رسانی رفاهی به هموطنانمان و بازدید کنندگان در ایام نوروز به عنوان قطب‌های فرهنگی کشور خدماتی ارائه می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه برپایی خیمه‌های معرفت در امامزادگان از مهمترین برنامه‌های سازمان در ایام نوروز است گفت: در این خیمه‌ها روحانیون حضور داشته و به علاقمندان در حوزه‌های مختلف به ارائه مشاوره می‌پردازند همچنین بسته‌های فرهنگی در میان بازدید کنندگان قرار می‌گیرد.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی در سخنانی به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآنی در اردیبهشت ماه سال آینده پرداخت و گفت: این بزرگترین جشنواره قرآنی جهان خواهد بود چرا که علاوه بر مسابقات بزرگسالان مسابقات دانش آموزان، نابینایان، طلاب و بانوان نیز در کنار آن برگزار خواهد شد به همین دلیل این مسابقات میزبان حدود ۴۰۰ نفر است.با این حال اعتبارات این بخش کاهش یافته است.

وی افزود: پیش از این برخی مسابقات به صورت موازی برگزار می‌شد اما برخی مسابقات تکراری را حذف یا ادغام کرده‌ایم تا هم از نظر کمی و کیفی مسابقات خوبی را برگزار کنیم.


در بخش دیگری از جلسه فراکسیون قرآن عترت و نماز مجلس شورای اسلامی تنی چند از نمایندگان نظرات و پیشنهادات خود را در مورد عملکرد سازمان اوقاف مطرح کردند. حجت‌الاسلام و المسلمین مازنی به ضرورت هم افزایی سازمان‌ها، نهادها و تشکل‌های قرآنی استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حذف تصدی گری دولت، جمع آوری اطلاعات و آمار از سازمان‌ها و نهادهای قرآنی و ضرورت شفاف‌سازی منابع و مخارج سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد.رئیس اداره کل قرآن و عترت سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حذف تحصیل رایگان حافظان و قاریان ممتاز کشور از بودجه‌های سالیان گفت: زمانی که این اعتبار اختصاص یافت تعداد کمی شامل این طرح می‌شدند، اما اکنون که حدود ۶۰۰ نفر از قاریان و حافظان شامل این طرح می‌شدند این اعتبار حذف شده و سازمان اوقاف در این مورد دچار کسری بودجه شده است.

این منتخب مردم تهران در مجلس با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآنی از سوی جهاد دانشگاهی گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی اقدامات بسیار خوبی است که می‌تواند خروجی آن فعالیت‌های باشد که قرآن را از صرف قرائت و حفظ خارج کرده و از دل قرآن نیازهای روز جامعه را پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک بر ضرورت ارائه گزارش از فعالیت‌های دانشگاه علوم و معارف قرآنی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارائه مجدد طرح تحصیل رایگان حافظان و قاریان ممتاز و ارتباط با معاونت فرهنگی شورای اسلامی شهر و روستا برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم تاکید کرد.

وی همچنین ارتباط با دستگاه‌ها برای پیگیری بخش قرآن و عترت پیوست‌های فرهنگی ، توجه به سبک زندگی دینی و قرآنی و انتقال مفاهیم قرآن از طریق تولیدات نمایشی و تصویری را ضروری دانست.

دریافت مبالغ کلان در برخی مقبره‌ها، ضرورت ارتباط سازمان اوقاف با مدارس، برنامه‌ریزی برای روحانیون مستقر در روستاها، اجرای برنامه عمومی در خارج امامزادگان و بقاع متبرکه، ضرورت تقسیم کار بین دستگا‌ها و نهادها در حوزه قرآن، توجه به حوزه وقف، گسترش فعالیت در فضای مجازی، افزایش ارتباط با صدا و سیما و آموزش و پرورش و ورود دانشگاه علوم و معارف قرآنی به رشته‌های جدید از دیگر نکاتی بود که نمایندگان حاضر در این جلسه بر آن تاکید داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه