«خيمه‌های معرفت» با طرح آرامش بهاری همراه می‌شود

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه در نشست خبری تشريح برنامه‌های «طرح آرامش بهاری»، از برپايی خيمه‌های معرفت با حضور روحانيون آموزش‌ديده در آستان امامزادگان شاخص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، پيش از ظهر امروز برنامه‏‌های «طرح آرامش بهاری» را كه از سوی سازمان اوقاف و امور خيريه در ايام نوروز در امامزادگان و بقاع متبركه سراسر كشور برگزار می‏‌شود، تشريح كرد.

وی عيد نوروز را يكی از سنت‌های باستانی و آئينی ايرانيان خواند و گفت: عيد در اصل به معنای بازگشت است و می‌تواند بهانه‌ای برای بازگشت انسان به فطرت توحيدی خويش باشد و فقط به خوردن، آشاميدن و گشت‌و‌گذاری بی‌هدف مبدل نشود.

حجت‌الاسلام شرفخانی به استقبال گسترده مردم و مسافران از آستان امامزادگان و بقاع متبركه در لحظه تحويل سال نو اشاره كرد و گفت: طرح آرامش بهاری در راستای تدابير و فرمايش‌های مقام معظم رهبری در خصوص تبديل بقاع متبركه به قطب‏‌های فرهنگی كشور و ترويج فرهنگ زيارت و گردشگری و با توجه به استقبال گسترده مردم از اين اماكن مقدس در تعطيلات نوروزی اجرا می‌شود.

وی هدف از برپايی طرح آرامش بهاری را استفاده از ظرفيت تعطيلات نوروزی در جهت تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگی، تقويت باورهای دينی با استفاده از فضای معنوی امامزادگان و ارتقای سطح فكری و فرهنگی مردم، زائران و مسافران با استفاده از ظرفيت امامزادگان با استفاده از ابزارهای نوين برشمرد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه اجرای طرح آرامش بهاری را از 28 اسفندماه جاری تا 14 فرودين‌ماه سال آينده، در بيش از دو هزار امامزاده و بقعه متبركه عنوان كرد و گفت: در اين راستا در لحظه تحويل سال نو در امامزادگان و بقاع متبركه تمام كشور برنامه‌هايی همچون، قرائت قرآن با حضور قاريان برجسته، سخنرانی، مديحه‌سرايی، قرائت زيارت آل ياسين، پخش پيام مقام معظم رهبری، عطرافشانی و گل باران مزار شهدا در آستان امامزادگان و برپايی سفره‌های هفت سين متنوع اجرا می‌شود.

 

 

وی از ديگر برنامه‌های طرح آرامش بهاری را برپايی خيمه‌های معرفت دانست و گفت: خيمه‌های آرامش بهاری با حضور 270 نفر از روحانيون آموزش ديده در آستان امامزادگان شاخص كشور برپا می‌شود. همچنين در آستان 51 امامزاده شاخص نيز نمايشگاه‌های دينی و فرهنگی همراه با حضور مشاوران برپا می‌شود. هزار و 500 روحانی بومی نيز برای اقامه نماز جماعت، پاسخگويی به شبهات و سؤالات دينی مردم و برپايی حلقه‌های معرفت و گفتمان‌های دينی به سراسر كشور اعزام می‌شوند.

حجت‌الاسلام شرفخانی از برپايی نمايشگاه‌های محتوايی گرافيكی خبر داد و گفت: در طول ايام نوروز نمايشگاه «آرامش بهاری» با محوريت عفاف و حجاب، نماز، روابط دختر و پسر و معضلات اجتماعی در قالب 15 تابلو در دو هزار امامزاده و نمايشگاه «سيمای عفاف در آئينه حجاب» در قالب 21 تابلو در دو هزار امامزاده به منظور آشنايی عموم مردم با تاريخچه حجاب برپا می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به چاپ 300 هزار جلد كتابچه آرامش بهاری اشاره كرد و گفت: چاپ اين كتابچه كه همراه با 16 سوال مسابقه‌ای است همچنان ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ سؤالات خود را تا 20 فروردين‌ماه سال آينده، به صورت پيام كوتاه ارسال كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين شرفخانی بر ضرورت ترويج فرهنگ قرآن و اهل‌بيت(ع) با استفاده از ابزارهای نوين اشاره كرد و گفت: كليپ‌های صوتی و تصويری و نرم‌افزارهای دينی و فرهنگی در پايگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه به نشانی www.mfpo.ir برای دسترسی عموم مردم تعبيه شده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه از ديگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای طرح آرامش بهاری را برپايی نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگی در آستان امامزادگان شاخص و ايستگاه مطالعه نام برد و گفت: در آستان امامزادگانی كه در مسير كاروان‌های راهيان نور نيز قرار دارند نمايشگاه‌های دفاع مقدس به منظور ترويج فرهنگ ايثار و شهادت برپا می‌شود. همچنين مراسم غبارروبی بقاع متبركه نيز 25 اسفندماه جاری، به منظور اسكان موقت ‌مسافران نوروزی انجام می‌گيرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به اقدامات سازمان اوقاف و امور خيريه به منظور تبديل بقاع متبركه در طول سال به قطب‌های فرهنگی اشاره كرد و گفت: در اين راستا برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوعی اجرا شده است كه در بخش سخت‌افزاری می‌توان به عمران و آبادانی بقاع و تجهيز آنان به مراكز فرهنگی همچون كتابخانه‌ها اشاره كرد.

ايجاد 1500 مركز دينی ــ قرآنی در آستان امامزادگان

حجت‌الاسلام والمسلمين شرفخانی اقدامات صورت گرفته در بخش نرم‌افزاری را نيز شامل برپايی سوگواره ياس نبوی، برپايی مسابقه كتابخوانی خطبه حضرت زهرا(س)، جشن ولايت علوی اكمال دين نبوی و سوگواره‌های بصيرت عاشورايی دانست كه با حضور گسترده مردم برگزار شده است.

وی تصريح كرد: در اين راستا و به منظور پيگيری برنامه‌های فرهنگی و دينی در امامزادگان هزار و 500 مركز دينی و قرآنی در آستان امامزادگان ايجاد شده است كه اين رقم بايد به دو هزار مركز برسد. همچنين برای مديران اين مراكز دوره‌های آموزشی منسجم برگزار شده است تا به دور از سليقه‌گرايی به اجرای فعاليت‌ بپردازند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه در پايان سخنان خود به اعلام فراخوان بخش پژوهش‌های قرآنی اشاره كرد و گفت: فراخوان اين مسابقات در دو محور اصلی «قرآن و بيداری اسلامی» با 16 موضوع و «قرآن و تكامل جامعه بشری» با 12 موضوع اعلام شده است و علاقه‌مندان فرصت دارند آثار خود را تا 15 ارديبهشت‌ماه سال آينده ارسال كنند.

گزارش تصویری1

گزارش تصویری 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه