توزيع يك ميليون خطبه غدير خم در بقاع متبركه همراه با مسابقه

گروه فعاليت‌‌های قرآنی: معاون فرهنگی سازمان اوقاف ضمن اعلام برگزاری محافل قرآنی در روز 18 آبان در بقاع متبركه در راستای اجرای طرح «ولايت علوی، اكمال دين نبوی»، گفت: يك ميليون خطبه غدير خم به چاپ رسيده است كه در روز عيد غدير خم همراه با پرسش‌های مسابقه در بقاع توزيع می‌شود .

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه روز 13 آبان‌ماه، با حضور در برنامه تلويزيونی و زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» از برنامه‌های فرهنگی اين سازمان در دهه «ولايت و امامت» خبر داد .

 

وی با اشاره به اينكه تمامی طرح‌هايی كه از سال گذشته از سوی اين معاونت به اجرا درآمد در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری يعنی تبديل كردن بقاع متبركه به قطب‌های فرهنگی كشور است، گفت: برنامه‌های كوتاه مدت و بلند مدت و تهيه امكانات و زيرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای تحقق اين امر مهم در نظر گرفته شده است .

 

شرفخانی با اعلام وجود بيش از هشت هزار امامزاده و بقعه در سراسر كشور، افزود: از سال گذشته پنج ويژه برنامه به طور ستادی در سطح كشور، استانی و شهرستانی طی يك سال به اجرا درآمد و از اهداف مهم اين طرح‌ها، مناسك‌سازی و جهت‌دهی به حضور و زيارت زائران بقاع متبركه است .

 

وی در ادامه به تشريح اين پنج ويژه برنامه سالانه پرداخت و گفت: طرح «سوگواره ياس نبوی» همزمان با ايام شهادن جانسوز حضرت فاطمه زهرا (س)، طرح تابستانی «نشاط معنوی» ويژه دانش‌آموزان، طرح و جشن‌های «ولايت علوی، اكمال دين نبوی» از عيد قربان تا عير غدير خم، طرح «بصيرت عاشورايی» دهه اول محرم و دهه آخر ماه صفر و طرح نوروزی «آرامش بهاری» ويژه گردشگران و زائران بقاع متبركه سراسر كشور به اجرا در می‌آيد .

 

شرفخانی با توجه به نزديك شدن به عيد قربان به تشريح برنامه‌های طرح ولايت علوی، اكمال دين نبوی پرداخت و تصريح كرد: يكی از اشكالاتی كه به ما وارد است و همه به آن اذعان دارند اينكه برای اعياد و جشن‌های مذهبی مناسك‌سازی صورت نگرفته است در حالی كه برای انجام سوگواری آمادگی بيشتری داريم و يكی از اهداف اجرای اين طرح در اين ايام مبارك و ميمون مناسك‌سازی برای اعياد مذهبی است .

 

نام‌های روزهای دهه ولايت

 

وی در ادامه به نام‌های روزهای دهه ولايت اشاره كرد و افزود: يكشنبه، 15 آبان و همزمان با روز عرفه، روز «ولايت و نيايش» نام گرفته است كه مراسم دعای عرفه در اغلب امامزادگان كشور برپا خواهد شد، دوشنبه، 16 آبان «ولايت و اطاعت»، 17 آبان «ولايت و جوانان»، چهارشنبه 18 آبان «ولايت و قرآن»، 19 آبان «ولايت، ايثار و شهادت»، 20 آبان «ولايت و بانون» نام گرفته است .

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه از برگزاری محافل قرآنی با حضور قراء برتر در تاريخ 18 آبان خبر داد و گفت: 21 آبان‌ماه «ولايت و معرفت»، 22 آبان «ولايت و عترت»، 23 آبان «ولايت و امامزادگان» و 24 آبان، همزمان با روز عيد غدير خم «روز ولايت» نام گرفته است.

 

شرفخانی عنوان كرد: جشن روز عيد غدير خم ساعت 10 صبح در بقاع متبركه با حضور قراء و وعاظ برتر شهر كه ترجيحاً از سادات هستند، برگزار خواهد شد، همچنين يك ميليون خطبه غدير خم به چاپ رسيده است كه در اين روز در بين زائران اين بقاع توزيع می‌شود و تا يك ماه فرصت دارند تا در مسابقه اين خطبه شركت كرده و از جوايزی چون 14 كمك هزينه سفر معنوی حج عمره، 110 كمك هزينه سفر عتبات عاليات و …. بهره‌مند شوند.

 

وی افزود: نمايشگاهی با 22 تابلو نوشته در دو هزار بقعه متبركه نيز برپا می‌شود، اين دو هزار بقعه كه در آن جشن‌های ولايت برپا می‌شود با توجه به وضعيت آب‌ و هوايی منطقه و موقعيت بقعه انتخاب شده است تا دسترسی به آن برای عموم مردم فراهم باشد و در شهرهايی كه بقعه‌ای وجود ندارد در مساجد شاخص با توجه به نيات واقف برنامه‌های مذهبی در طول سال به اجرا درخواهد آمد.

 

حضور 241 نوجوان در رقابت‌های کشوری قرآن

 

شرفخانی در ادامه اين برنامه از آغاز بخش شكوفه‌های سی و سومين دوره مسابقات سراسری قرآن در مشهد مقدس خبر داد و افزود: 241 نفر در اين رقابت‌ها شركت كرده‌اند كه افتتاحيه مسابقات 12 آبان‌ماه برپا شد و تا 18 آبان ادامه دارد در اين راستا، 37 نفر از پسران در رشته قرائت، 20 نفر در حوزه حفظ كل قرآن، 21 نفر در حوزه حفظ چند جزء قرآن و 35 نفر در حوزه ترتيل شركت كرده‌اند.

 

وی گفت: بخش اذان مسابقات ويژه پسران است كه 31 نفر شركت كرده‌اند. همچنين تعداد دختران شركت‌كننده در مسابقه شكوفه‌ها برابر 97 نفر است كه 31 نفر در حوزه قرائت، 17 نفر در حوزه حفظ كل، 18 نفر در حوزه حفظ 20 جزء قرآن و 31 نفر در حوزه ترتيل قرآن به رقابت می‌پردازند.

 

يادآور می‌شود، اخبار قرآنی هر روز ساعت 10 از شبكه قرآن و معارف سيما پخش می‌شود و جمعه‌ها در قالب برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی رويدادهای قرآنی كشور را با مسئولان مطرح و بررسی می‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه