تحقق تربيت قاری و حافظ قرآن

گروه اجتماعی: با راه‌اندازی مراكز قرآنی در بقاع متبركه و امام‌زادگان سراسر كشور، طرح تربيت يك ميليون قاری و يك ميليون حافظ قرآن كريم اجرا می‌شود .

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در نشست خبری كه امروز چهارشنبه 13 ارديبهشت‌ماه در سالن كنفرانس ادار‌ه‌كل اوقاف و امور خيريه استان خوزستان برگزار شد،‌ با اشاره به اقدام كشيش‌های صهيونيستی در به آتش‌كشيدن قرآن كريم در آمريكا، اظهار كرد: اين حركت جنون‌آميز و مشمئزكننده در راستای پروژه اسلام‌هراسی و مقابله با حركت اسلامی به ويژه بيداری اسلامی بوده است .

 

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد حركت‌های مقابله‌ای با استكبار و صهيونيسم جهانی در قلب اروپا هستيم و روزی شاهد اهتزاز پرچم اسلام در همه كشورها خواهيم بود.

 

شرفخانی تصريح كرد: اگر دولت آمريكا در مقابل اين گونه حركت‌ها در گذشته ايستادگی می‌كرد بار ديگر اين اتفاقات رخ نمی‌داد و شاهد جسارت كشيش آمريكايی به قرآن كريم نبوديم.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با بيان اينكه تا به حال اقدامی عملی در راستای مقابله با اين نوع حركات از سوی مسلمانان صورت نگرفته است، پيشنهاد داد: همه مردمانی كه عاشق‌ قرآن هستند بايد برای مقابله و خنثی‌سازی اين گونه فعاليت‌های خبيثانه اقدام به وقف قرآن كريم به زبان‌های بين‌المللی كنند تا اين حركت خنثی شود؛ چرا كه قرآن كريم بيشترين استقبال و ميزان فروش را در دنيا داشته و تحقق اين امر نيازمند حركتی عمومی است.

 

وی به وظايف سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در ارتباط با موقوفات، امام‌زادگان و بقاع متبركه اشاره كرد و گفت: ترويج فرهنگ قرآنی و ائمه اطهار(ع) رسالت اصلی اين سازمان است كه در اين راستا فعاليت‌های خود را به صورت برنامه محوری آغاز كرده است و هماهنگ با چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی تنظيم شده است.

 

شرفخانی اضافه كرد: رويكرد مديريت جديد سازمان اوقاف و امور خيريه بر اساس برنامه محوری است كه با استفاده از نظر كارشناسان و نگاهی علمی تدوين شده است. طرح جامع تبديل امام‌زادگان و بقاع متبركه به قطب فرهنگی يكی از تدابير مقام معظم رهبری بوده كه اقدامات سازمان اوقاف و امور خيريه در اين راستا بر دو بعد استوار است.

 

معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور اضافه كرد: يكی از ابعاد تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگی بحث عمران و آبادانی بقاع و امام‌زادگان بر اساس تبديل آن‌ها به قطب فرهنگی است.

 

وی ادامه داد: در اين راستا در سال گذشته 1647 بقعه متبرك با اعتبار 27 ميليارد تومان مرمت سخت‌افزاری شد. همچنين 1021 بقعه متبرك با مبلغ 31 ميليارد تومان كاملاً تخريب و نوسازی شد. 100 بقعه متبرك ديگر نيز فاقد جاده دسترسی مطلوب بود كه در اين راستا نيز 6 ميليارد و 300 ميليون تومان هزينه شده است.

 

شرفخانی با بيان اينكه اعتبارات دولتی اختصاص يافته به سازمان اوقاف و امور خيريه 20 ميليارد تومان است، اظهار كرد: مبلغ 10 ميليارد و 500 ميليون تومان در ساخت ضريح 146 بقعه هزينه شده است. همچنين در سال گذشته نيز 21 ميليارد تومان از مشاركت مردمی در عمران و آبادانی بقاع متبرك هزينه شد.

 

شرفخانی با بيان اينكه برنامه‌های ويژه‌ای در بقاع و امام‌زادگان طراحی شده است تا مشاركت مردم در فعاليت‌های فرهنگی بيش از پيش اجرايي شود، گفت: در اين ارتباط در سال 89 طرح آرامش بهاری در 2090 بقعه و امام‌زاده كشور اجرا شد كه با حضور بيش از 54 ميليون نفر بار زائر از 28 اسفندماه تا 14 فروردين‌ماه همراه بوده است و اين امر مربوط به بقاع سراسر كشور به غير از حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم شاه عبدالعظيم و شاهچراغ می‌شود.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور اضافه كرد: برنامه سوگواری ياس نبوی برای سومين سال در امام‌زادگان و بقاع متبرك برگزار شد كه با برگزاری مسابقه سراسری خطبه حضرت زهرا همراه بود.امسال نيز يك ميليون جلد خطبه حضرت زهرا چاپ و ميان مردم توزيع شد.

 

وی همچنين به طرح تابستانی نشاط معنوی ويژه دانش‌آموزان اشاره كرد و گفت: سال گذشته اين طرح در 820 امام‌زاده كشور اجرا شد كه با حضور 500 روحانی و 3000 دانش‌آموز همراه بود.

 

شرفخانی به راه‌اندازی مراكز قرآنی و فرهنگی در بقاع متبرك و امام‌زادگان اشاره كرد و گفت: اينگونه مراكز در 1600 امام‌زاده و بقاع متبرك در سال گذشته راه‌اندازی شد كه مقرر شده تا چهار سال آينده 4000 امام‌زاده و بقعه متبرك به مراكز قرآنی مجهز شوند.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور ادامه داد: با توجه به ظرفيت بقاع متبرك، برنامه‌های فرهنگی تبيين می‌شود و در حال حاضر در دو هزار امام‌زاده برنامه‌های فرهنگی و قرآنی تدوين شده است.

 

همچنين با راه‌اندازی مراكز قرآنی، تريبت يك ميليون حافظ و يك ميليون قاری در كشور مدنظر است تا تدبير مقام معظم رهبری محقق شود.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: راه‌اندازی كتابخانه ديجيتالی در 112 امام‌زاده از اقدامات ديگر سازمان اوقاف در سال گذشته بوده است. راه‌اندازی مركز مشاوره مسائل شرعی در 800 امام‌زاده محقق شده است كه برنامه سازمان در2000 هزار بقعه متبرك است.

 

 

وی به برگزاری جشنواره فرهنگی هنری وقف چشمه هميشه جاری اشاره كرد و گفت: اين جشنواره در ترويج فرهنگ وقف كوشا است. جشنواره وقف چشمه هميشه جاری امسال در دو بخش فيلم و فيلمنامه‌نويسی و گرافيك برگزار می‌شود كه فراخوان آن در اواخر ارديبهشت‌ماه منتشر خواهد شد.

 

شرفخانی به وضعيت وقف در كشور اشاره كرد و گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 88 متوسط وقف جديد در هر سال 198 موقوفه بوده است كه در سال 90 اين رقم به 1385 در سال رسيد. اين افزايش رقم به طرح جامع علمی سازمان اوقاف و امور خيريه بازمی‌گردد. همچنين در ايام تعطيلات عيد نوروز، 84 مورد وقف جديد در كشور به ثبت رسيده است.

 

معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در خصوص تخريب حرم مطهر علی بن مهزيار اهوازی گفت: حركتی نامناسب در دوره مديريتی پيشين شكل گرفته كه خواستارم به عقب بازنگرديم و اكنون كه به تدبير سيد جعفر حجازی، استاندار خوزستان و سيد علی ميرمحمدی، مديركل اوقاف و امور خيريه استان كار ساخت و ساز حرم در حال انجام است از ظرفيت بالای آن بهره‌مند شويم

 

 

گزارش تصویری نشست خبری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه