بهره گیری از سیره ی رضوی راهی به سوی خوشبختی

احمد شرفخانی در مجمع بین‌المللی خادمان رضوی که در تالار خواجه‌نصیرالدین طوسی دانشگاه فردوسی برگزار شد؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رضوی بیان کرد: فرهنگ غنی اهل‌بیت عصمت و طهارت فرهنگی همسو با فطرت انسان است، با معرفی زیبایی‌های گفتار، سبک زندگی، سیره و منش اهل‌بیت، تمام دنیا اعم از مسیحی، یهودی و یا هر فرقه‌ای، این فرهنگ را با تمام وجود می‌پذیرند.

وی بابیان اینکه در روایات آمده که « اگر زیبایی‌های زندگی ما اهل‌بیت را بیان کنید مردم عاشق ما می‌شوند»؛ تصریح کرد: اما برای این کار ما باید زبان دنیا، هر قوم، کشور و منطقه را بشناسیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان زیبایی‌های سیره اهل‌بیت و گفتار اهل‌بیت را داشتن یک روش، استراتژی، طراحی، راهبرد، راهکار و برنامه‌ریزی دقیق عنوان کرد و گفت: برگزاری این همایش‌ها به عنوان شروع کار و ایجاد همگرایی و هم‌افزایی مؤثر است اما اگر برای آن نتوانیم برنامه، چشم‌انداز و استراتژی دقیق طراحی کنیم و بعد از آن راهبرد و راهکار ننویسیم، بعد از مدتی که همایش برگزار نشود اثر خود را از دست می‌دهد.

وی با تأکید بر بومی‌سازی این فعالیت‌ها در تمام مناطق؛ بیان کرد: خادمی امام رضا (ع) تنها نباید مختص مشهد باشد بلکه همه مردم در هر کجای دنیا باید خادم ایشان در منطقه خود باشند و این کار تنها با ایجاد و برنامه‌ریزی این فرهنگ صورت می‌پذیرد.
وی گفت: باید از ظرفیت افراد شرکت‌کننده در اجلاس استفاده کنیم و آنان را ملزم کنیم تا مروجان فرهنگ رضوی در کشور خود باشند تا نیروی انسانی مؤثر در جهت ترویج سیره اهل‌بیت، تربیت کنند.

شرفخانی ادامه داد: با انجام این کار ما می‌توانیم فرهنگ اهل‌بیت را در همه جهان گسترش دهیم و گرنه ساختارهای اداری و دیپلماتیکی تنها عرصه را آماده می‌کنند و تأثیری در گسترش فرهنگ رضوی ندارند.

وی اظهار کرد: درحالی‌که مردم در کشورهای دیگر به دنبال هویت هستند ما با تبلیغ هویت‌های اسلام که قران و فرهنگ اهل‌بیت است می‌توانیم آنان را عاشق اسلام کنیم.

وی بابیان اینکه سیره امام رضا تدوین‌شده اما مهارت نشده است؛ افزود: امروز در کشور ما اگر چه مردم بسیاری عاشق گنبد، کرامت، پنجره فولاد و صحن و سرای امام رضا (ع) هستند، اما مردم چقدر با سیره امام رضا(ع) آشنا هستند؟

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: ما سیره امام رضا را فقط داستان کردیم، درحالی‌که مفهوم سیره این نیست، ما می‌توانیم از سیره امام رضا (ع) مهارت‌هایی را دریافت کنیم که در زندگی به‌شدت به آن نیازمندیم و در واقع اگر این مهارت‌ها باشد پاسخگوی نیاز معنویت ما خواهد بود.

وی بیان اینکه سیره و روش امام رضا (ع) را باید به زبان‌ها، ادبیات، گویش‌ها و ابزارهای مختلف به‌صورت کتاب درآوریم؛ افزود: ما به چند زبان، کتاب در این زمینه منتشر کردیم؟ آیا کتاب کودک و نوجوان، رمان یا کتاب‌های علمی تولید کردیم؟

شرفخانی افزود: حتی مناظره‌های امام رضا (ع) که امروز پاسخگوی بسیاری از مسائل مسیحیت است می‌تواند انقلاب جدی در منطقه ایجاد کند که متأسفانه ما نتوانستیم این‌ها را با یک رویکرد و زبان زنده دنیا ترجمه کنیم.

وی بابیان اینکه اگر زیبای مای زندگی اهل‌بیت به‌ویژه زیبای مای زندگی امام رضا (ع) خوب تهیه و تبیین شود مفهومی به نام اسلام هراسی وجود نخواهد داشت؛ افزود: اگر ما مهربانی، مردم‌داری، ساده زیستی، گذشت، کمک به دیگران، نوع‌دوستی و حتی هدایت دیگران به سوی خوشبختی امام رضا (ع) را تبیین کنیم؛ مفهومی به اسم اسلام هراسی نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه