برگزاری سوگواره «یاس نبوی» در ۲۷۸۸ امامزاده و بقاع متبرکه سراسر کشور

حجت‌‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در نشست خبری تشریح برنامه‌های ۶ روزه تبلیغی اعزام مبلغ سازمان اوقاف در ایام فاطمیه با اشاره به مجموعه وظایف این سازمان اظهار کرد: اجرای امینانه نیت واقفان یکی از این وظایف به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ۱۹۰ هزار موقوفه با ۷۰۷ نوع نیت در سراسر کشور به ثبت رسیده است افزود: یکی از این نیات، مربوط به موقوفاتی است که در ارتباط با حضرت زهرا(س) وقف شده‌اند؛ ۳۵۶ موقوفه در ایران برای برپایی روضه‌خوانی شهادت حضرت زهرا(س) و ۵۲۲ موقوفه در ارتباط با تعزیه‌خوانی به همین مناسبت وجود دارد که هر یک دارای شرح نیت هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: ۹۶۶ موقوفه در ارتباط با سوگواری فاطمه زهرا(س) در سراسر ایران وجود دارد.

وی مدیریت آستان مقدسه امامزادگان را دیگر وظیفه سازمان اوقاف دانست و گفت: ۸۰۵۱ بقعه متبرکه در ایران وجود دارد که مدیریت آنها بر عهده سازمان اوقاف است.

شرفخانی با بیان اینکه بر اساس سند چشم‌انداز سازمان اوقاف، این حرم‌های مطهر باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های رسیدن به این هدف، برگزاری مراسم و بزرگداشت برای ائمه اطهار(ع) است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نشر معارف دینی به عنوان دیگر وظیفه این سازمان عنوان کرد: بر این اساس در ۲۷۸۸ بقعه متبرکه و حرم مطهر امامزادگان در سراسر کشور، مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) با عنوان سوگواره یاس نبوی برگزار می‌شود.

وی گفت: سوگواره یاس نبوی از برنامه‌های مختلف فرهنگی و معنوی تشکیل شده که به صورت تخصصی در سراسر کشور برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شوند تا بتوانیم بر اساس اهداف سازمان، به وظایف خود عمل کنیم.

شرفخانی به سرفصل‌های این سوگواره اشاره کرد و افزود: حضور روحانیون مبلغ برای ترویج و نشر سیره فاطمی و فضائل حضرت زهرا(س) یکی از این سرفصل‌هاست بر همین اساس در سراسر ایران، اعزام مبلغان در ایام فاطمیه صورت می‌گیرد.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: ۱۳۶۰ نفر از روحانیون متخصص و آموزش‌دیده از حوزه علمیه قم و ۱۹۴۷ نفر از مبلغان حوزه‌های علمیه خراسان و اصفهان و سایر استان‌ها طی سال جاری در قالب سوگواره یاس نبوی اعزام شده‌اند همچنین ۳۳۰۷ نفر مبلغ نیز در ایام فاطمیه در سراسر کشور برنامه تبلیغی دارند.

وی به دومین سرفصل سوگواره یاس نبوی اشاره کرد و گفت: تجمع عزاداران فاطمی در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در آستان مقدس امامزادگان دیگر برنامه این طرح به شمار می‌رود.

شرفخانی ادامه داد: سومین برنامه، برگزاری همایش «رهروان یاس نبوی» است که دو ساعت مانده به نماز مغرب و عشا در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در بقاع متبرکه برگزار می‌شود، این همایش ویژه بانوان بوده و امسال در ۵۳۰ حرم مطهر امامزادگان اجرایی خواهد شد.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف به مراسم شام غریبان شهادت حضرت فاطمه(س) با عنوان تجمع سادات و فرزندان حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: امسال ۴۶۶ بقعه در سراسر کشور میزبان این تجمع را بر عهده خواهند داشت.
وی به دیگر برنامه‌های ایام فاطمیه بقاع متبرکه اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب مسابقه کتابخوانی با محوریت خطبه حضرت زهرا(س) یا همان خطبه فدکیه در سراسر کشور به صورت رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد همچنین در سالروز شهادت بانوی دو عالم، مراسم قرائت این خطبه نیز در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

برپایی نمایشگاه «انقلابی ترین بانوی تاریخ» در ۱۷۰۰ بقعه سراسر کشور

شرفخانی افزود: در ۱۷۰۰ حرم مطهر امامزادگان و بقعه متبرکه نیز نمایشگاه «انقلابی‌ترین بانوی تاریخ» مشتمل بر تابلوهای گرافیکی با محوریت تبیین شخصیت ولایتمدار حضرت زهرا(س) برپا شده و خیمه‌های معرفت نیز که جزو برنامه‌های تخصصی سازمان اوقاف به شمار می‌رود، با حضور کارشناسان روحانی در ۵۱۵ بقعه متبرکه دایر هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: با توجه به استقبال از خیمه‌های معرفت از سوی اقشار مختلف و از آنجا که باید روش‌های تبلیغی را به روزرسانی کرد، مبلغان روحانی این سازمان شیوه‌های نوین تبلیغی را طراحی و در خیمه‌های معرفت اجرایی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مشاوره خانواده و تربیت فرزند بر اساس سیره فاطمی اشاره کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها پوستری با عنوان «الامام مثل الکعبه» و با موضوع روایات و کلمات حضرت زهرا(س) در تیراژ ۲۰ هزار نسخه طراحی و در سراسر کشور توزیع شده است.

شرفخانی با بیان اینکه نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه نیز در همین زمینه طراحی شده‌اند گفت: «بهشت فدک»، «یاس نبوی» و «خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)» نرم افزارهایی هستند که از سوی سازمان اوقاف به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شوند و برای دانلود آنها می‌توان به سایت www.mfpo.ir مراجعه کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به برنامه‌های آموزشی ویژه مبلغان روحانی اشاره کرد و افزود: مجموعه‌ای از همایش‌ها با محوریت آموزش مبلغان و تبیین برنامه‌ها برای مدیران اوقاف برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: طی روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن‌‌ماه همایش آموزشی مبلغان در قم اجرا شد و فردا نیز در مدرسه امام موسی کاظم(ع)، همایش بزرگ مبلغان سوگواره یاس نبوی با حضور آیت‌الله سبحانی و نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف برگزار خواهد شد.

شرفخانی افزود: تأکید سازمان اوقاف در برنامه‌های آموزشی، حفظ و تقویت وحدت در این ایام است تا از نشر مباحث اختلاف‌انگیز در جامعه پرهیز شود.

توسعه موقوفات فاطمی در دستور کار سازمان اوقاف است
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هرچند نیاز داریم در ارتباط با موقوفات مربوط به حضرت زهرا(س) اقدامات ترویجی گسترده‌ای صورت بگیرد، اما می‌بینیم که در برخی استان‌ها موقوفاتی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایجاد موقوفات فاطمی یکی از سرفصل‌های اصلی سازمان اوقاف به شمار می‌رود البته در این زمینه رسانه‌ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد توسعه اینگونه نیت‌ها در بین واقفان باشیم.

شرفخانی به دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در حوزه فرهنگ و اندیشه پرداخت و افزود: طرح «آرامش بهاری» یکی از برگزیده‌ترین این موارد به شمار می‌رود که در ایام عید و با محوریت برنامه‌‌های فرهنگی ویژه زائران نوروزی اجرایی می‌شود.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه منبر و سخنرانی سنتی روش تبلیغی مناسبی در ایام نوروز به شمار نمی‌رود گفت: ایده‌های تبلیغی به صورت مبسوط مورد بررسی قرار گرفته‌اند و روش نوینی در این حوزه طراحی شده است و طرح آرامش بهاری نیز تجلی این روش‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: ایده‌های تبلیغی در قالب‌های گوناگون متن، صوت، محصولات فرهنگی، فیلم و … جمع‌آوری شده و در طرح آرامش بهاری بکار گرفته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه