برگزاری سوگواره «بصيرت عاشورايی» در بقاع متبركه

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به برگزاری سوگواره بصيرت عاشورايی، گفت: اين مراسم همزمان با ايام سوگواری سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در جوار امامزادگان و بقاع متبركه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به ضرورت نهادينه كردن بصيرت عاشورايی، گفت: سازمان اوقاف و امور خيريه بر آن است با استفاده از فرهنگ و درس عاشورايی سطح معرفتی جوانان و مردم را ارتقا دهد و به همين منظور با برگزاری سوگواره بصيرت عاشورايی در جوار امام زادگان و بقاع متبركه سراسر كشور برنامه‌ها را از دهه اول محرم آغاز می‌كند.

شرفخانی با اشاره به برگزاری سوگواره بصيرت عاشورايی در ايام سوگواری سيد سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين(ع) گفت: عاشورا به عنوان يك حادثه تاريخی، فرهنگی و انديشه‌ای در بين مسلمانان جايگاهی ويژه دارد و يك حادثه تاريخی صرف نيست به طوری كه اين حادثه تاريخی با عشق مردم به ابا عبدالله(ع) و ياران ايشان به جريان مستمر و دائمی فرهنگی برای عموم مسلمانان به ويژه مردم كشور ما تبديل شده است.

وی با اشاره به اينكه بركت خون امام حسين(ع) و جريان عاشورا امروز ما را بر سفره نظام مقدس جمهوری اسلامی نشانده تا بنوانيم از فرهنگ قرآنی، عصمت و طهارت استفاده می‌كنيم، افزود: اگر دشمنان نظام نتوانسته‌اند به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند به بركت فرهنگ عاشورايی است كه در جسم، جان و روح مردم جايگاه ويژه دارد و همه بيداری‌های اسلامی و حركات انقلابی جهان كه شاهد پويايی آنها هستيم نيز به بركت خون ابا عبدالله(ع) هستند.

شرفخانی فرهنگ ناب محمدی را نتيجه استمرار حادثه عاشورا دانست و افزود: اگر امروز مردم ما در ايام تاسوعا، عاشورا و محرم و صفر، احرام عزا می‌بندند و در مسجد و محراب و كوچه‌ها اقامه عزا می‌كنند به خاطر عشق به اهل بيت(ع) و دُردانه خداوند، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) است.

سازمان اوقاف خود را جرگه مشاركت كنندگان قرار می‌دهند

وی گفت: آنچه سازمان‌ها و نهادها از جمله سازمان اوقاف و امور خيريه را موظف به مشاركت در عزاداری‌ها كرده است آن است كه خود را در جرگه مشاركت كنندگان قرار دهند اگر نه مردم خودشان به هر حال در اين وادی پيش‌قدم هستند.

وی با اشاره به اينكه سازمان اوقاف و امور خيريه متولی اداره موقوفات است، افزود: بخشی از موقوفات در راستايی ترويج فرهنگ عاشورايی، عزاداری، روضه خوانی و اطعام ميهمانان امام حسين(ع) مورد استفاده قرار می‌گيرد و از اين فرصت برای تبديل شدن امامزادگان به قطب فرهنگی استفاده می‌شود.

شرفخانی با اشاره به اينكه سوگواره بصيرت عاشورايی در دو هزار و 382 امامزاده و بقعه برگزار‌ می‌شود، افزود: همچنين در بيش از دو هزار مسجد، تكيه و حسينه، برنامه‌هايی به‌صورت مشاركتی برگزار می‌شود و مبلغان و روحانيون نيز از سوی سازمان اوقاف و امور خيريه به اين مراسم اعزام می‌شوند.

وی افزود: مبلغان دينی به تمام امامزادگان و بقاع متبركه كه سوگواره بصيرت عاشورايی در آنها برگزار می‌شود با هدف زدودن ابهامات و شبهات محرم، صَفر و قيام ابا عبدالله(ع) اعزام می‌شوند.

حضور 3500 روحانی در مراسم سوگواره بصيرت عاشورايی

شرفخانی گفت: هزار و 500 روحانی از حوزه علميه قم و دو هزار روحانی بومی در استان‌ها و شهرستان‌ها به برگزاری مراسم سوگواره بصيرت عاشورايی كمك می‌كنند و سازمان اوقاف و امور خيريه با مديريت برنامه‌ها به دنبال دستيابی به اهداف واقعی مراسم ابا عبدالله الحسين(ع) در سراسر كشور است.

وی با اشاره به برپايی 141 خيمه معرفت در اثنای برگزاری سوگواره بصيرت عاشورايی، عنوان كرد: يكی از تاثيرگذارترين ابزارهای تبليغاتی، برگزاری خيمه‌های معرفت با حضور روحانيون برای پاسخگويی به مسائل شرعی و شبهات محرم و صفر و قيام ابا عبدالله(ص) است و البته گفتمان دينی هم از بخش‌های ديگری است كه به اين منظور در نظر گرفته شده است.

شرفخانی:
يكی از تاثيرگذارترين ابزارهای تبليغاتی، برگزاری خيمه‌های معرفت با حضور روحانيون برای پاسخگويی به مسائل شرعی و شبهات محرم و صفر و قيام ابا عبدالله(ص) است و البته گفتمان دينی هم از بخش‌های ديگری است كه به اين منظور در نظر گرفته شده است

وی ادامه داد: برپايی غرفه ويژه كودك و نوجوان، بحث آسيب شناسی عزاداری، برپايی نمايشگاه بصيرت عاشورايی در دو هزار امامزاده و بقعه، برپايی دفتر مشاوره و پاسخ‌گويی به مسائل شرعی در 649 امامزاده، قرائت زيارت عاشورا به مدت 40 روز در 820 امامزاده، برپايی برنامه‌های عزاداری سنتی با رويكرد ارائه الگوی عزاداری صحيح از جمله برنامه‌های سوگواره بصيرت عاشورايی است.

شرفخانی با اشاره به اينكه نماز ظهر عاشورا با حضور عزاداران حسينی به صورت جماعت در دو هزار و 382 امامزاده برگزار می‌شود، افزود: همزمان با سومين شب شهادت امام حسين(ع) محفل انس با قرآن در هزار و 300 بقعه با هدف نهادينه‌سازی فرهنگ قرآنی در بين جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود.

شرفخانی با اشاره به اينكه هيئت‌های مذهبی كه در امامزادگان به عزاداری می‌پردازند مورد حمايت سازمان اوقاف و امور خيريه قرار می‌گيرند، افزود: اين حمايت‌ها با احراز شرايطی همچون رعايت الگوی صحيح عزاداری، حركت در خط رهبری و ترويج ارزش‌های انقلابی، پرهيز از مسائل خرافی همچون بر افراشتن علم، كتل و شمائل ائمه، ترويج فرهنگ وقف از جمله شرايطی است كه برای ارائه حمايت‌ها لازم است.

شرفخانی با اشاره به اينكه بهترين الگوی عينی عزاداری امام حسين(ع)، عزاداری حسينه‌ امام خمينی( ره) در محضر رهبر انقلاب است، افزود: برای حضور هيئت‌های عزاداری در امامزادگان بايد بدون علم و كُتل و شمائل منتسب به امامان معصوم باشد و به همين منظور برای اين سنت حسنه عزاداری در امامزادگان فرهنگ‌سازی می‌شود.

اجازه نخواهيم داد امامزادگان، مركزی برای فعاليت احزاب سياسی باشد

وی ادامه داد: و البته با توجه به اينكه امسال به مباحث انتخاباتی نزديك می‌شويم اجازه نخواهيم داد امامزادگان، مركزی برای فعاليت احزاب سياسی باشد بلكه امامزادگان و بقاع متبركه فقط برای عزاداری و ترويج فرهنگ انقلاب، امام و رهبری مورد استفاده قرار می‌گيرند.

شرفخانی با اشاره به ضرورت حجاب اسلامی از سوی بانوان در اماكن متبركه، گفت: اگر چه با نگاه احساسی در مراسم عزاداری حضور می‌يابيم اما اصل اين حضور بايد بر اساس تعقل باشد زيرا مهم‌ترين درس عاشورا و حضور حضرت زينب(س) در واقعه عاشورا با رعايت حجاب بوده و بانوان مسلمان حاضر در مراسم عزاداری نيز بايد با تأسی به الگوی بانوی مسلمان رعايت حجاب اسلامی را مد نظر قرار دهند.

شرفخانی با اشاره به اينكه پذيرايی و اطعام عزاداران حسينی از تكاليف و برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خيريه است، افزود: اين برنامه با سياست و هدف‌گذاری انجام می‌شود به طوری كه به جای اطعام بی‌هدف در خيابان‌ها عزاداران حاضر در مجالس و مراسم عزاداری بر سر سفره پر بركت امام حسين(ع) می‌نشينند و از اسراف و ريخت و پاش در اين مراسم نيز جلوگيری خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف:
در بحث موقوفات روضه‌خوانی به ترتيب شهرهای اصفهان و مشهد، در بخش موقوفات تعزيه‌خوانی شهر مشهد و در بحث موقوفات اطعام به تربيت يزد و تهران، دارای بيشترين تعداد موقوفات هستند

وی با اشاره به توزيع بسته‌های فرهنگی با هدف افزايش بصيرت عاشورايی، گفت: كتابچه‌هايی با عنوان درس‌هايی از عاشورا در تيراژ دو هزار جلد، عاشورا عبرت بزرگ تاريخ، فاطمه سه ساله، اشك و لبخند، سجاده خونين در اختيار عموم قرار می‌گيرد.

شرفخانی ادامه داد: كتاب هفت جلدی «رستاخيز كربلا» كه خلاصه دانشنامه امام حسين(ع) است در دست چاپ قرار دارد، كتاب «لبيك» نيز چاپ شده و در اختيار روحانيون قرار گرفته و مجموعه ده گفتار عاشورايی برگرفته از بيانات مقام معظم رهبری تحت عنوان «سخن يار» برگرفته از فرمايشات رهبری در خراسان شمالی نيز توزيع می‌شود.

وی افزود: كتاب «احسان ماندگار» با نگاه ترويج فرهنگ وقف در تيراژ 500 هزار جلد در اختيار عموم مردم قرار می‌گيرد و علاقه‌مندان می‌توانند با پاسخ‌گويی به سوالات طراحی شده در آن از جوايز ارزنده كمك هزينه عمره، عتبات، مشهد مقدس، قلم هوشمند قرآنی بهرمند شوند كه اين كتاب در امامزادگان به صورت رايگان توزيع می‌شود.

شرفخانی در ادامه با ارائه آماری از موقوفات مربوط به امام حسين(ع)، گفت: هزينه برنامه‌های ارائه شده در بيش از دو هزار و 382 امامزاده و بقعه از محل همين موقوفات و درآمدها است كه شامل 15 هزار و 31 موقوفه برای روضه خوانی، 23 هزار و 313 موقوفه برای تعزيه خوانی و 18 هزار و 788موقوفه با نيت اطعام است كه بعضی از آنها مقيد به مكان و زمان هستند و برخی نيستند.

وی افزود: در بحث موقوفات روضه‌خوانی به ترتيب شهرهای اصفهان و مشهد، در بخش موقوفات تعزيه‌خوانی شهر مشهد و در بحث موقوفات اطعام به تربيت يزد و تهران، دارای بيشترين تعداد موقوفات هستند.

شرفخانی در پايان، گفت: سال گذشته يك ميليارد و 130 ميليون تومان صرف حمايت از هيئت‌های مذهبی شده و با 11 هزار و 52 حسينه و تكيه در برگزاری مراسم عزاداری مشاركت شد و پيش‌بينی می‌شود در سال جاری اين تعداد و رقم افزايش يابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه