بررسی علل و عوامل زمینه‌ساز “حادثه فاطمیه” +نرم افزار اندورید

حجت الاسلام شرفخانی، در کتاب «عبرت‌های فاطمیه» علل و عوامل زمینه‌ساز حادثه فاطمیه را تحلیل و بررسی کرده است.

به گزارش  خبرگزاری رسا، ​ گروه چاپ و نشر قدسیان، کتاب «عبرت‌های فاطمیه؛ بررسی علل و عوامل زمینه‌ساز حادثه فاطمیه» را به قلم حجت الاسلام احمد شرفخانی منتشر کرد.

نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

درباره «حادثه فاطمیه» بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند؛ اما با این وجود، باز جای تأمل و تدبر باقی است و این حادثه، چنان گسترده و عمیق است که هر چه بیشتر به تحلیل و بررسی آن پرداخته شود؛ زوایای ژرف‌تر از آن رخ می‌نمایاند.

کتابی که پیش روی شماست، تلاشی است برای بازخوانی «حادثه فاطمیه» از این نگاه:

مگر فاطمه(ع) تنها یادگار حضرت رسول(ع) نبود؟ مگر سینه‌اش بوسه‌گاه محمد(ص) نبود؟ مگر پیامبر(ص) هر روز هنگام عبور از برابر خانه فاطمه(ع) به اهل آن خانه سلام نمی‌داد؟، مگر «موّدت ذی القربی» توصیه قرآن و اجر رسالت نبود؟ و مگر خداوند متعال، خشم و رضای فاطمه(س) را، خشم ورضای خود قرار نداده بود؟

پس چرا آن همه بی‌حرمتی به حریم فاطمه(س)؟، پس چرا آن همه جفا بر آل مصطفی(ص)؟، چرا پس از رحلت حضرت‌رسول(ص) همه چیز به یک‌باره رنگ باخت؟ آتش‌ آوران این معرکه تلخ چه کسانی بودند؟ و علل و عوامل وقوع این حادثه چه بود؟

بررسی علل و عوامل زمینه ساز این فراز تاریخی، مایه عبرت جامعه اسلام است؛ زیرا در این صورت، جامعه همواره خود را با آن جریان، مقایسه می‌کند تا بفهمد در چه حال و روزی قرار دارد، چه چیزی او را تهدید می‌کند و چه چیزی برای او لازم است.

نویسنده این کتاب را در ده فصل با عنوان‌های: نگاهی گذار به زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س)، نقش عبرت‌آموزی، آشنایی با مهم‌ترین جریانات تاریخی، نفاق، دنیاگرایی، حزب‌گرایی، حسادت، کینه‌توزی، بی‌تفاوتی، سطحی‌نگری، قرائت‌های مختلف و ترس و سست عنصری تنظیم کرده است.

«ترس» از صفاتی است رذیله که عامل بازگشت انسان از موضع حق می‌شود و باعث می‌شود انسان در مقاطع تاریخ حساس، حمایت از حق را واگذارد. از این رو نگارنده زیر عنوان «عامل بازگشت از موضع حق» در این باره چنین آورده است:

حال که صفحه‌های سیاه تاریخ فاطمیه را ورق می‌زنیم، درمی‌یابیم که از مهم‌ترین عوامل سکوت و برگشت از موضع حق بعضی یاران رسول خدا(ص) همین صفت رذیله ترس بوده است؛ زیرا با رحلت پیامبر اکرم(ص) تشنگان قدرت با شمشیرهای برهنه، مرگ پیامبر را انکار کردند و ناشران این خبر را تهدید به مرگ نمودند.

مردم در آن هیاهو و آشوب جز نهیب و سایه شمشیر چیزی نمی‌دیدند و آنان که ترس و زبونی در قلوبشان ریشه افکنده بود و جان و مال خویش را اندکی دوست داشتند و اصالتی برای دین و ایمان قائل نبودند، دم فرو بسته، سفارشات رسول خدا(ص) را به فراموشی سپردند و سقیفه را با بیعتشان پایدار کردند و فضا چنان غبارآلود شد که خانه وحی، به عنوان خانه فتنه معرفی شد و صدای ریحانه النبی(ص) از بین در و دیوار به گوش رسید.

اما ترس و زبونی و سست عنصری، سکوت خفت‌باری بر مدینه حاکم نمود و اهل مدینه را بر ذلت و خواری کشاند و آنان را برای همیشه محکوم تاریخ شدند.همچنین

همچنین حجت الاسلام شرف‌خانی در جمع‌بندی و سخن آخر این کتاب چنین نگاشته است:

اما آخرین سخن اینکه منشأ همه عوامل زمینه ساز در حادثه تلخ فاطمیه، اجرای سیاست امام زدایی و ولایت‌ستیزی بود و باعث شد این لکه سیاه بر پیشانی تاریخ جای گیرد. بی‌تردید، این جریان تلخ تاریخی، عبرتی بزرگ برای اهل بصیرت است.

در حال حاضر نیز این سیاست شوم سرلوحه گام‌های علمی سقیفه‌منشان است؛ اما فاطمیون با اقتدا به حضرت فاطمه(س) باید آگاهانه به پاخیزند و همچون مقتدایشان با رشادت وارد میدان عمل شوند و نگذارند ولایت خانه‌نشین شده و به فراموشی سپرده شود.

گروه چاپ و نشر قدسیان، کتاب «عبرت‌های فاطمیه؛ بررسی علل و عوامل زمینه‌ساز حادثه فاطمیه» را ب در ۱۷۴ صفحه منتشر کرده است.

 

 

لینک خلاصه کتاب را مطالعه کنید 

 

 

لینک نرم افزار اندورید کتاب عبرتهای فاطمیه ( کامل) 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه