خانه / اخبار / تازه ترين اخبار / استفتائات مقام معظم رهبری در مورد حجاب، نگاه و آرایش خانم‌هاى مجرد

استفتائات مقام معظم رهبری در مورد حجاب، نگاه و آرایش خانم‌هاى مجرد

س: دختران قبل از ازدواج تا چه میزان مى‌توانند آرایش كنند؟ مثلا آیا مجاز به گرفتن موهاى صورت یا گرفتن ابرو هستند؟

 

ج) فى نفسه مانعی ندارد ولى اگر بر این کار مفسده‌اى مترتب شود یا در معرض دید نامحرم باشند، جایز نیست.

 

پوشاندن بینى بعد از عمل زیبایى

 

س: آیا كسى كه عمل انحراف بینى همراه با عمل زیبایى انجام مى‌دهد، موظف به پوشانیدن بینى خود است؟

 

ج) در فرض سؤال پوشاندن بینى واجب نیست مگر آنکه عمل زیبایى، عرفا زینت محسوب شود.

 

 

 

تاتو کردن ابرو

 

س: حكم حضرتعالى درباره تاتو كردن ابرو براى زنان چیست؟

 

ج) مانعی ندارد و اگر در نظر عرف، زینت محسوب مى‌شود باید از نامحرم بپوشانند.

 

 

 

پوشاندن زینت و آرایش بانوان

 

س: آن مقدار از زیور زنان كه ظاهر است مثل حلقه نامزدى، آرایش معمولى ابروها و… آیا واجب است پوشانده شود؟

 

ج) هر آنچه عرفا زینت محسوب مى‌شود باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.

 

 

 

پوشیدن لباس آستین کوتاه براى مردان

 

س: پوشیدن لباس آستین کوتاه براى مرد چه حکمى دارد؟

 

ج) اگر مستلزم مفسده باشد، جایز نیست.

 

 

 

محدوده حجاب صورت براى زن

 

س: آیا چانه جزو محدوده حجاب زنان به حساب مى‌آید؟ اگر به حساب مى‌آید لطفا محدوده آن را مشخص كنید.

 

ج) چانه نیز جزو صورت محسوب می‌شود و برای مقدارى از آن كه در ظاهر صورت قرار گرفته است پوشش لازم نیست ولى زیر چانه باید پوشانده شود.

 

 

 

 

 

استفاده از سرمه براى خانم‌ها

 

س: آیا استفاده از سرمه‌ى چشم در صورت رویت آن توسط نامحرم اشکال دارد؟

 

ج) اگر زینت باشد و موجب جلب توجه نامحرم شود، اشکال دارد.

 

 

 

استفاده مردان از سنگ‌هاى تزئینى

 

س: استفاده مردان از سنگ‌هایى از قبیل زمرد، فلوریت و…به عنوان دستبند یا مدال چه حكمى دارد؟

 

ج) فى نفسه اشكال ندارد.

 

 

 

عینك دودى براى زنان

 

س: آیا استفاده از عینك دودى در فصل تابستان براى خانم چادرى اشكال دارد؟

 

ج) اشكال ندارد مگر آنكه به گونه‌اى باشد كه جلب توجه نامحرم كند.

 

 

 

استفاده از كرم‌هاى ضدآفتاب و عطر

 

س: زدن كرم‌هاى ضدآفتاب در فصل گرما با توجه به بوى آنها چه حكمى دارد؟ زدن عطر در این فصل براى جلوگیرى از بوى عرق بدن چه حكمى دارد؟

 

ج) فى نفسه مانعی ندارد ولى اگر جلب توجه نامحرم مى‌كند باید از كنار نامحرم عبور نكند.

 

 

 

پوشیدن چادر

 

س: اگر حجاب زن با مانتو و روسرى كامل باشد، كفایت مى‏كند یا حتما باید چادر باشد؟

 

ج) در حجاب و پوشش واجب، لباس معینى شرط نیست و هر لباسى كه تمامى‏ بدن زن (به جز صورت و دست‌ها تا مچ كه استثنا شده است) و همچنین برجستگی‌هاى بدن را بپوشاند و توجه نامحرم را جلب نكند، كفایت مى‏كند. البته در طول سالیان دراز، زنان جامعه ما چادر را ترجیح داده و براى حفظ حجاب بهتر اسلامى‏، آن را انتخاب كرده‏اند.

 

 

 

استفاده زن و مرد از لباس یكدیگر

 

س: آیا استفاده از دمپایى و جوراب مردانه براى زنان، مصداق تشبه به جنس مخالف است؟ در این صورت تكلیف چیست؟

 

ج) استفاده زن و مرد از لباس، كفش و دمپایى یكدیگر، اگر مختص جنس خاص باشد بنابر احتیاط واجب، جایز نیست ولى استفاده‌هاى محدود به نحوى كه آن را پوشش خود قرار ندهند، اشكال ندارد.

 

 

 

كراوات

 

س: آیا در مجالس عروسى یا مهمانی‌هاى خصوصى، زدن كراوات براى آقایان جایز است؟

 

ج) به طور كلى، پوشیدن كراوات و دیگر لباس‌هایى كه پوشش و زی غیرمسلمانان محسوب مى‏شود و استفاده از آن منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربى است، جایز نیست.

 

 

 

پوشش پا براى زنان

 

س: آیا پوشاندن پا براى زنان واجب است؟ اگر واجب است باید در نماز نیز پوشانده شود؟

 

ج) پوشاندن پا از نامحرم واجب است ولى واجب نیست قدم پا براى نماز پوشانده شود.

 

 

 

استفاده مرد از اشیا آب طلاكارى شده

 

س: استفاده از ساعتى كه آن را به جاى رنگ آب طلا داده‌اند براى مرد چه حكمى دارد؟

 

ج) اشكال ندارد.

 

 

 

حجاب زن

 

س: زن چه مقدار از بدنش را باید از نامحرم بپوشاند؟

 

ج) زنان باید تمام سر و بدن خود را به جز صورت و دست‌ها تا مچ كه زینت و آرایش نشده باشد با لباسى كه توجه نامحرم را جلب نكند، بپوشانند.

 

 

 

س: مراد از فك پایین كه باقى گذاشتن موهاى آن واجب است، چیست؟ آیا شامل گونه‌ها نیز مى‏شود؟

 

ج) معیار این است كه از نظر عرف، گذاشتن ریش صدق كند.

 

س: ریش از نظر كوتاهى و بلندى باید چه مقدار باشد؟

 

ج) حد معینى ندارد، بلكه معیار این است كه عرفا بر آن ریش صدق كند. همچنین بلندبودن آن بیشتر از قبضه دست كراهت دارد.

 

س: بلندكردن سبیل و كوتاه كردن ریش چه حكمى دارد؟

 

ج) این كار فى‏نفسه اشكال ندارد.

 

س: بعضى از مردان موهاى چانه خود را باقى می‌گذارند و باقیمانده را می‌تراشند، این كار چه حكمى دارد؟

 

ج) تراشیدن مقدارى از ریش حكم تراشیدن تمام آن را دارد.

 

س: آیا تراشیدن ریش فسق محسوب مى‏شود؟

 

ج) تراشیدن ریش بنابر احتیاط حرام است و احوط این است كه احكام و آثار فسق بر آن مترتب مى‏شود.

 

س: تراشیدن سبیل چه حكمى دارد؟ آیا مى‌توان آن را خیلى بلند كرد؟

 

ج) تراشیدن سبیل و باقى گذاشتن و بلند كردن آن فى‏نفسه اشكال ندارد. بلند كردن آن به مقدارى كه هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد كند، مكروه است.

 

س: تراشیدن ریش با تیغ یا ماشین‌ریش‌تراشى براى هنرمندى كه كارش اقتضا مى‏كند، چه حكمى دارد؟

 

ج) اگر عنوان تراشیدن ریش بر آن صدق كند، بنابر احتیاط حرام است ولى اگر كار هنرى او نیاز ضرورى جامعه اسلامى محسوب شود، مبادرت به تراشیدن ریش به مقدار آن ضرورت، اشكال ندارد.

 

س: من به اعتبار این كه مسئول روابط عمومى یكى از شركت‌هاى تابع جمهورى اسلامى هستم، مجبور به خرید و ارائه لوازم اصلاح به مهمان‌ها براى تراشیدن ریش‌شان هستم، تكلیف من چیست؟

 

ج) بنابر احتیاط، خرید و ارائه لوازم ریش‌تراشى به دیگران جایز نیست مگر در مقام ضرورت.

 

س: در صورتى كه گذاشتن ریش مستلزم اهانت باشد، تراشیدن آن چه حكمى دارد؟

 

ج) گذاشتن ریش براى مسلمانى كه به دینش اهمیت مى‏دهد باعث سرشكستگى نیست و بنابر احتیاط، تراشیدن آن جایز نیست مگر در صورتى كه گذاشتن ریش باعث ضرر یا حرج شود.

 

س: آیا تراشیدن ریش در صورتى كه گذاشتن آن مانع رسیدن به اهداف مشروع انسان شود، جایز است؟

 

ج) بر مكلفان واجب است حكم خداوند را امتثال كنند مگر در مواردى كه حرج یا ضرر قابل ملاحظه‏اى وجود داشته باشد.

 

س: آیا خرید و فروش و تولید خمیر اصلاح كه كاربرد اصلى آن براى اصلاح ریش است ولى گاهى براى اصلاح غیر از آن هم به كار مى‌رود، جایز است؟

 

ج) اگر این خمیر، غیر از اصلاح ریش منافع حلال دیگرى دارد، تولید و فروش آن به این منظور اشكال ندارد.

 

س: آیا منظور از حرمت تراشیدن ریش آن است كه موهاى صورت به طور كامل روئیده باشد سپس تراشیده شود یا این كه شامل مقدارى از موهاى صورت كه درآمده باشد نیز مى‏شود؟

 

ج) به طور كلى تراشیدن آن مقدار از موى صورت كه بر آن عنوان تراشیدن ریش صدق مى‏كند بنابر احتیاط حرام است ولى تراشیدن مقدارى از آن كه عنوان مزبور بر آن صدق نمى‏كند، اشكال ندارد.

 

س: آیا اجرتى كه آرایشگر بابت تراشیدن ریش می‌گیرد، حرام است؟ بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس، خمس آن را دوبار بپردازد یا خیر؟

 

ج) بنابر احتیاط، گرفتن اجرت در برابر تراشیدن ریش، حرام است اما در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالك آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند یا رضایت وى را جلب كند. اگر مالك آن را نشناسد، واجب است آن را به فقیران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولى مالك آن را بشناسد، واجب است به نحوى رضایت او را به دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالك را نیز نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تا مالش از حرام پاك شود. در صورتى كه مقدار باقیمانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زیاد بیاید، پرداخت خمس آن به عنوان اداى خمس منفعت كسب، واجب است.

 

س: گاهى بعضى از مشتریان براى تعمیر ماشین اصلاح به من مراجعه مى‏كنند، با توجه به این كه تراشیدن ریش از نظر شرعى حرام است، آیا انجام آن براى من جایز است؟

 

از آن جا كه این وسیله غیر از تراشیدن ریش استفاده‏هاى دیگرى نیز دارد، بنابراین اقدام به تعمیر آن و گرفتن اجرت در برابر آن در صورتى كه به قصد استفاده از آن براى تراشیدن ریش نباشد، اشكال ندارد.

 

س: آیا اصلاح موى گونه‏ها اعم از این كه با نخ باشد یا با موچین، حرام است؟

 

ج) اصلاح موى گونه‏ها هر چند با تراشیدن، حرام نیست.

 

www.leader.ir

مطلب پیشنهادی

برنامه عطر عاشقی شبکه پنج سیما / مهدویت

  پنجم دی ماه99 / رفسنجان روستای عرب آباد / مقبره شهدای گمنام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *