اختتاميه كنگره ملی امام حسين(ع) در اراك برگزار شد

هم‌زمان با اربعين حسينی؛

اختتاميه كنگره ملی امام حسين(ع) در اراك برگزار شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه كشور 24 دی‌ماه در اختتاميه كنگره ملی امام حسين(ع) در اراك، گفت: با توجه به اينكه امروز اربعين حسينی است، يكی از مستحبات مورد تأكيد در اين روز قرائت زيارت اربعين در اين روز است.

 

وی در ادامه با بيان اينكه در بخشی از اين زيارت آمده است: «الاَْوْصِياَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ؛ در دعوت مردم جاى عذر و بهانه‌اى(براى كسى) نگذارد و بيدريغ خيرخواهى كرد و جان خود را در راه تو داد تا برهاند بندگانت را از(گرداب) جهالت و نادانى و سرگردانى(در وادى) گمراهى و چنان شد كه همدست شدند عليه او»، افزود: حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) جان و قلب خويش را در راه خداوند متعال ايثار كرد و بر طبق اين زيارت به اين سبب بود كه بندگان خداوند متعال را از جهالت رهايی بخشد و كسانی را كه در گمراهی هستند به راه راست هدايت كند.

 

شرفخانی اظهار كرد: دليل اينكه عده‌ای در مقابل حضرت ايستادگی كردند و پذيرای نجات از گمراهی نبودند اين بود كه دنياپرستی، جاه‌طلبی و مقام‌پرستی اين افراد چشم‌ها و گوش‌های آن‌ها را بسته بود و حب دنيا بر وجدان آن‌ها حائلی را پوشاند كه نتوانستند حقيقت را درك كنند و اين افراد به بهانه‌ای اندك ارزش و شخصيت خود را فروختند و دين خود و جايگاه خود را به چوب حراج زدند.

 

وی با اشاره به اينكه از روز اول خلقت دنيال حق و حقيقتی بوده و در كنار آن نيز باطل وجود دارد و در اين مسير پيامبران به عنوان رهبران جامعه برای نجات از گمراهی، ضلالت و جهالت مبعوث شدند و عده‌ای چون از قوه دشمن‌شناسی ضعيفی برخودار هستند در نتيجه راه حق و باطل را تشخيص نمی‌دهند، عنوان كرد: در آيات قرآن بيش از 1500 آيه در مورد دشمن‌شناسی بوده و كاملاً دشمن برای ما معرفی شده ولی توجه ما به اين موضوع بسيار كم است و در قرآن از جمله دشمن‌هايی كه به عنوان دشمنان شاخص حركت حق و حقيقت معرفی شده شامل شيطان و دارو دسته وی، كفار، يهود، منافقان است.

 

اين مقام مسئول با بيان اينكه نفاق در دو بحث اعتقادی و اخلاقی مطرح است، ابراز كرد: نفاق اعتقادی يعنی در ظاهر مسلمان بوده، ولی در باطن هيچ بويی از اسلام نبرده و اصلاً مبانی اسلام را قبول نداشته و نفاق اخلاقی يعنی در عمل نتوان موافق با فرموده پيامبر(ص) و ائمه(ع) عمل كرده و به قولی حزب باد باشيم و اين افراد چون اعتقاد راسخی نسبت به اسلام ندارند در برهه‌های مختلف تغيير روش و منش می‌دهند.

 

وی تصريح كرد: نمی‌توان گفت كه دشمنان امام حسين(ع) كافر بودند، بلكه همه آن‌ها مسلمان و حتی عده‌ای حافظ قرآن ذكر شده‌اند، ولی منافق بودند و در دوره كنونی نيز كسانی كه با نظام جمهوری اسلامی به مقابله بر می‌خيزند در زمره همين منافقانند يعنی كسانی هستند كه ايمان راسخی نداشته و ولايت را نمی‌توانند قبول كنند، چراكه مباحثی را كه ولايت فقيه بر آن تأكيد دارد مخالف حب دنيای اين افراد است و نمی‌توانند تحمل كنند.

 

شرفخانی با بيان اينكه سه نوع عبد شامل عبد مؤمن، عبد صالح و محسن وجود دارد، ادامه داد: بر طبق زيارت‌نامه امام حسين(ع) هر كس كه ولايت فقيه را بپذيرد عبد(مطيع) ولايت فقيه است و مشكل عمده مسلمانان اين است كه عبد ولی خود نيستند و عبد ماديات و ظواهر دنيايی هستند.

 

وی افزود: عبد مؤمن كسی است كه اعتقادات راسخ دارد و ايمانش كامل است و عبد محسن كسی است كه علاوه بر ايمان راسخ اعمال خويش اعم از فردی و اجتماعی طبق فرموده مولی انجام می‌دهد و عبد صالح كسی است كه علاوه بر ايمان و عمل صالح در جامعه آنچه را كه خلاف گفته مولايش اتفاق بيفتد تحمل نمی‌كند و حركت می‌كند تا وضع موجود را نسبت به وضع مطلوب تغيير دهد و با تعبيری امر به معروف می‌كند، قيام می‌كند و تحمل جامعه فساد را ندارد.

 

اين مقام مسئول ادامه داد: امروز اگر بخواهيم از آزمايش الهی مانند ياران امام حسين(ع) سربلند بيرون آييم بايد عبد صالح باشيم و اينجا عبد مؤمن و محسن جواب‌گو نيست قيام امام حسين(ع) ادامه حركت انبيا بود و قيامی بود كه سرمنشأ حركت اسلام بود.

 

وی با تأكيد بر اينكه اين حركت به پايان نمی‌رسد مگر با انتظار، افزود: انتظار ادامه قيام عاشوراست و عاشورای بدون انتظار مفهوم ندارد و عاشورا واهمه‌ای در دل دشمنان ايجاد كرده كه مدير مركز استراتژيك يهود می‌گويد، وای به حال ما كه حركت و منشمان شبانه‌روز عليه اسلام است، ولی زمانی كه محرم و صفر می‌رسد تمام حركت‌مان نقش برآب می‌شود.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه خاطرنشان كرد: برگزاری چنين كنگره‌هايی جز برای روشنگری و ادامه راه امام حسين(ع) نيست و اميد است با اتكا به قرآن و اهل‌ بيت(ع) بتوانيم قيام امام حسين(ع) را به پرچمدار اصلی آن امام زمان(عج) بسپاريم.

 

به گزارش ايكنا، حجت‌الاسلام ساجدی‌فر، مديركل اوقاف و امور خيريه استان مركزی افزود: امام حسين(ع) در 1400 سال پيش پيش‌بينی كرده بود كه اگر امتش به قرآن و اهل‌ بيت(ع) تمسك جويد هرگز گمراه نخواهند شد.

 

وی خاطرنشان كرد: امروز به بركت انقلاب و با رهبری‌های عالمانه ولايت فقيه درخشش اسلام در در سايه قرآن و عترت نظاره‌گر هستيم و ما افتخار می‌كنيم به عنوان اولين جمهوری نظام اسلام ناب محمدی پياده‌گر اسلام شيعه باشيم و تمام مسلمانان اسلام از ما درس گيرند.

 

يادآور می‌شود، اين مراسم با تلاوت آياتی چند از قرآن‌ كريم توسط مجيد جيريايی، قاری برجسته بين‌المللی آغاز شد و همچنين اجرای مداحی از سوی عليرضا مرادی و قرائت زيارت اربعين از برنامه‌های جنبی برگزاری اين كنگره بود.

 

گزارش تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه