اختتاميه دومين جشنواره «وقف؛ چشمه هميشه جاری»

گروه اجتماعی: مراسم اختتاميه دومين جشنواره «وقف؛ چشمه هميشه جاری» امروز با حضور نماينده ولی‌فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در مجموعه فرهنگی سيدالشهدا(ع) برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسری فرهنگی، هنری «وقف؛ چشمه جاری»، پيش از ظهر امروز، دهم خردادماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد‌كاظم موسوی، مشاور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخيريه، محمدعلی مجاهدی، مدير انجمن شعر و قصه استان قم و ديگر مسئولان سازمان اوقاف و امور خيريه در مجموعه فرهنگی سيدالشهدا(ع) برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام علی محمدی، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه تصريح كرد: سنت حسنه وقف در جامعه ما غريب و مغفول واقع شده است كه هنرمندان بايد در خدمت تبليغ و ترويج وقف باشند. اميدوارم اين مسأله به لحاظ كمی و كيفی تكامل يابد و جامع‌تر شود تا مسأله وقف در زندگی عمومی جامعه نهادينه و احيا شود.

 

وی افزود: يكی از عوامل مؤثر در احيای وقف به كارگيری هنر است. هنرمندان بايد هنرشان را برای احيای وقف، به كار گيرند و آن را وقف اين حوزه كنند.

 

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه اظهار كرد: رويكرد جشنواره در برگزاری دومين دوره جشنواره تغيير كرد و جشنواره در دو بخش خوشنويسی و هنرهای ادبی برگزار شد كه در اين دوره از جشنواره شاهد دو هزار و 984 اثر بوديم.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه:

هنرمندان بايد در خدمت تبليغ و ترويج وقف باشند. اميدوارم اين مسأله به لحاظ كمی و كيفی تكامل يابد و جامع‌تر شود تا مسأله وقف در زندگی عمومی جامعه نهادينه و احيا شود

 

وی ادامه داد: در دوره اول جشنواره در بخش خوشنويسی شاهد 578 اثر و در بخش هنرهای ادبی شاهد 700 اثر بوديم. بخش خوشنويسی در اين دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته رشد 113 درصد و بخش هنرهای ادبی رشد 150 درصد داشته است.

 

بر اساس گزارش ايكنا محمدعلی مجاهدی، مدير انجمن شعر و قصه استان قم و نويسنده معاصر، به ارزيابی آثار ارسالی پرداخت و گفت: برخی از آثار به لحاظ متانت ساختاری و غنای شاكله محتوايی در شمار آثار فاخر معاصر و در قلمرو شعر آئينی قرار داشت.

 

وی ادامه داد: اميدواريم به مناسبت‌هايی همچون جشنواره «وقف؛ چشمه هميشه جاری»، هنرمندان به اين سمت و سو سوق يابند تا لايه‌های پنهان و ناپيدای فرهنگی مانای شيعی را رصد كنند و به تصوير بكشند.

 

مدير انجمن شعر و قصه استان قم ضمن اظهار تأسف از هتك حرمت ساحت امام هادی(ع) گفت: قبل از بروز چنين حادثه تلخی بايد متوليان امور فرهنگی كشور به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوعاتی كه جامعه نسبت به آن حساس است، سرمايه‌گذاری كنند. همچنين تعدادی را به منظور مطالعه و بررسی اين چنين موضوعاتی قرار دهند تا اولويت‌ها را مشخص كنند و به‌گونه‌ای نباشد كه منفعلانه در برابر حركت‌های حساب‌شده دشمن از خود عكس‌العمل نشان دهيم.

 

وی يادآور شد: چندسالی است كه شاهد فعاليت‌های چشمگير و تأثيرگذار در بخش فرهنگی سازمان اوقاف و امورخيريه هستيم كه اميدواريم اين فعاليت‌ها با نظارت و هدايت، آثار مطلوبی را به جامعه اسلامی اهدا كنند.

 

حجت‌الاسلام سيدمحمد‌كاظم موسوی، مشاور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خيريه، با اشاره به عملكرد جشنواره «وقف؛ چشمه هميشه جاری» اظهار كرد: اولين دوره جشنواره با شش رشته فرهنگی و هنری برگزار شد كه در تمامی شش رشته شاهد آثار مطلوب بوديم. همچنين دومين دوره جشنواره با دو بخش ادبی و خوشنويسی برگزار شد كه خوشبختانه آثار ارسال شده از لحاظ كيفی و كمی در سطح مناسبی قرار دارند.

 

گزارش ايكنا حاكی است كه در بخش خوشنويسی (رشته نستعليق)، رتبه اول به مصطفی عابدينی از قزوين، رتبه دوم به ناصر صادقی از اردبيل و رتبه سوم به نيما اليكايی از ماندران و پيمان سادات‌نژاد از ايلام اختصاص يافت.

مجاهدی:

چندسالی است كه شاهد فعاليت‌های چشمگير و تأثيرگذار در بخش فرهنگی سازمان اوقاف و امورخيريه هستيم كه اميدواريم اين فعاليت‌ها با نظارت و هدايت، آثار مطلوبی را به جامعه اسلامی اهدا كنند

 

در بخش خوشنويسی (رشته شكسته)، رتبه اول به پيمان پارس‌مهر از قزوين، رتبه دوم به ميثم سلطانی از قم و رتبه سوم به بهادر پگاه از قزوين اختصاص يافت.

 

همچنين در بخش خوشنويسی (رشته نسخ)، رتبه اول به ابوالفضل خزائی از قم، رتبه دوم به ناصر طاووسی از قم و رتبه سوم به صابر صفايی از اردبيل و محسن عبادی از خراسان رضوی اختصاص يافت، در بخش خوشنويسی (رشته ثلث)، رتبه اول به فرهاد شيرخانی از خراسان رضوی، محمدتقی اسدی از قم و ليلا وزيری از تهران اختصاص يافت.

 

در بخش ادبی بزرگسال؛ در رشته شعر، عاليه مهرابی از يزد رتبه اول، محمد كامرانی اقدام از قم رتبه دوم و عليرضا كاشانی از اصفهان رتبه سوم جشنواره را كسب كرد و در بخش ادبی بزرگسال؛ در رشته داستان كوتاه، مريم مرادی از چهارمحال رتبه اول، حديثه آقا رضايی از مركزی و منيره هاشمی از خراسان رضوی رتبه سوم جشنواره را كسب كرد.

 

بر اساس گزارش ايكنا، در بخش ادبی بزرگسال، رشته قطعه ادبی، رتبه اول و دوم نداشت اما اعظم حسنی از استان فارس رتبه سوم اين بخش را كسب كرد و در بخش ادبی نوجوان، در رشته داستان كوتاه، رتبه اول به امير حسينی‌ امان‌محمد از خراسان رضوی، رتبه دوم به سيدمحمدحسين عظيمی از خراسان رضوی و رتبه سوم به پدرام اسدالله‌زاده از كردستان اختصاص يافت.

 

در بخش ادبی نوجوان، در رشته شعر، رتبه اول به فاطمه زاهد مقدم، رتبه دوم به نرگس نادری و رتبه سوم به سيده ناهيد هاشمی اختصاص يافت.

 

همچنين در بخش ادبی نوجوان در رشته قطعه ادبی، هيئت داوران هيچ اثری را حائز رتبه ندانست اما از زينب عابدينی از خراسان رضوی، مريم رحمتی از همدان، عاطفه پيشه‌ور از خراسان جنوبی و محمدمهدی نيكويی از قم تقدير شد.

 

بيانيه دومين جشنواره وقف؛ چشمه هميشه جاری از سوی شهبازی، عضو هيئت داوران جشنواره قرائت شد.

 

بيانيه دومين جشنواره وقف؛ چشمه هميشه جاری

 

در بخش اول بيانيه آمده است: منت خدايی را كه نيكی آفريد و انسان را بوسيله پيامبران و امامان عليه السلام به راه راست رهنمون شد و در تعاليمش وقف را كه تبلور روشن تعاون و همياری است به ما آموخت تا عاری از منت و آزار صدقه‌ای دهيم جاری و هميشگی، و سپاس معبود هنر آفرين را، هم او زيباست و زيبايی را دوست دارد.

 

هيئت داوران دومين جشنواره وقف چشمه هميشه جاری متشكل‌اند از محمدعلی مجاهدی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين سليمانی، سيد حبيب نظاری، حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمين سالاری، محمد رودگر و علی‌اصغر عزتی‌پاك در بخش ادبی و اسفند‌يار ستارپور، مسعود فاضلی‌مقدم، محمد كاشانی‌آزاد، رضا صفری، محمد‌علی قربانی و محمد شهبازی در بخش خوشنويسی بر خود فرض می‌داند از برگزاركنندگان جشنواره وقف به جهت همّت والا در انجام هر چه مطلبوتر اين رخداد فرهگی هنری قدردانی نمايد همچنين حضور گرم و پر شور هنرمندان عزيز ايران اسلامی را در قالب ارائه آثار فاخر و ماندگار به جشنواره تجلی يافت ارج می‌نهيم و بدينوسيله اعلام می‌داريم پس از راهيابی آثار از مرحله استانی به مرحله كشوری هيئت داوران ضمن بررسی دقيق آثار با توجه به تكنيك، تركيب‌بندی مناسب قدرت اجرا و مفاهيم ارزشمند ارائه شده 14 نفر را در گرايش‌های چهارگانه خوشنويسی شامل خط نستعليق، شكسته، ثلث، و نسخ و 18 نفر را در گرايش‌های سه‌گانه ادبی شامل: شعر، داستان كوتاه، و قطعه ادبی در دو سطح نوجوان و بزرگسالان نفرات و آثار برتر شناخت.

 

گفتنی است، آثار رسيده از داستان‌ها از كميت و هم كيفيت بالايی برخوردار بوده و مايه خوشحالی است اميد آنكه برگزار كنندگان محترم فرصتی را فراهم آورند تا نفرات بيشتری امكان معرفی يابند و مورد تقدير و تشويق قرار گيرند اين مهم تاثير مثبتی در روند رو به رشد جشنواره خواهد داشت همچنين گسترش تدريجی رشته‌های جشنواره، موجب می‌شود از قابليت‌های ساير هنرها برای ترويج فرهنگ وقف اين چشمه هميشه جاری استفاده بهينه صورت پذيرد.

 

در پايان از مجموعه سه جلدی مشتمل بر آثار برگزيدگان دومين جشنواره وقف؛ چشمه هميشه جاری رونمايی شد.

 

همچنين در بخش‌هايی از برنامه تعدادی از برگزيدگان جشنواره به سرايش و بازخوانی اشعار و قطعه‌های ادبی پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه