آثار و برکات تقوا را بشناسیم

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح مراتب مختلف تقوا، برکات و دستاوردهای آن را برشمرد و گفت:‌ انسان در هر عرصه‏ای باید تقوای مخصوص به آن عرصه و آن موضوع را داشته باشد.

حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با تقوا و انواع آن به خبرنگار مهر گفت: تعاریف مختلفی از تقوا شده که اگر این تعاریف را ارائه دهیم انواع تقوا و تفاوتهای آن آشکار میشود. بعضیها تقوا را ترس تعریف کرده‏اند بعضیها هم به عنوان اجتناب و پرهیز دانسته اند. اما اگر واقعیت تقوا را بخواهیم نه به معنی ترس است و نه اجتناب بلکه آنچه مد نظر قرآن و احادیث و روایات ماست به معنای خود نگهداری از معاصی و گناهان است.

 

وی افزود: یعنی یک حالت روحی و معنوی در انسان ایجاد شود که بر نفس و هواهای نفسانی خود تسلط یابد. چنین آدمی را میگویند با تقوا است. یعنی یک نیروی خود نگهدارنده از معاصی و هوسهای نفسانی که به این نیرو تقوا میگویند. اینکه انسان مواظب باشد که گرفتار غضب و خشم الهی قرار نگیرد.

 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد انواع تقوا نیز گفت: انواع تقوا به مراتب تقوا برمیگردد. انسان یک تقوای بدن، یک تقوای نفس و یک تقوای قلب دارد. حفاظت و مراقبت از نجاسات و کثافات و آلودگیهای ظاهری تقوای بدن است و تقوای نفس محافظت از وسوسه‏های شیطانی است و تقوای قلب این است که کسی جز خدا را در قلبت جای ندهی.

 

وی افزود:‌ تفاوت انواع تقوا هم این است که انسان در هر عرصه‏ای باید تقوای مخصوص به آن عرصه و آن موضوع را داشته باشد یعنی نگهداری انسان از رذایل و هوسهای نفسانی متفاوت است. زیرا در هرعرصه و برای آنها یک انحراف و رذیله خاص خود وجود دارد و اتفاق می‏افتد و مقابله و حفاظت از آن رذیله و وسوسه‏های شیطان نیازمند آن است که تقوای آن حوزه را داشته باشیم.

 

شرفخانی در مورد راهکارهای ایجاد و رشد تقوا در انسان نیز گفت: اگر آثار و خواص تقوا را بدانیم تقوا خودش را نشان میدهد و در فرد ایجاد میشود. کسی که تقوا پیشه میکند از شر دشمن در امان خواهد بود و تقوا موجب پیروزی و نصرت او میشود. خداوند در آیات مختلف این مسئله را به عنوان ضمانت ذکر کرده است. اصلاح امور و کارها باز به وسیله تقوا شدنی است و باعث قبولی اعمال و رضایت خدا وعزت انسان و حتی محبوبیت نزد خدا میشود. با تقواترین انسانها با عزت ترین و بزرگوارترین آدمهاست.

 

این کارشناس علوم قرآنی یادآور شد: مهمتر از همه اینکه تقوا برخلاف نظر بعضیها محدودیت نمی‏آورد بلکه یک مصونیت است. تقوا مانند لباس محافظ انسان است و همانطور که انسان مراقب لباس خود است مراقب تقوا هم است و این دور محال نیست.

 

این قرآن پژوه راههای کسب تقوا در انسان را انجام واجبات ترک محرمات و دوری از مکروهات و شبهات دانست که در روایات به اینها متذکر شده اند. نکته بعدی محاسبه اعمال انسان توسط خودش قبل از اینکه در روز قیامت توسط خدا به حسابها رسیدگی شود و از او حساب بکشند. حساب کشی در دنیا از خود باعث ایجاد تقوا در انسان میشود. یکی دیگر حفظ زبان است مهمترین سؤالی که روز حساب از انسان می‏شود درباره گناهان زبان است و گفته می‏شود بیش از 120 گناه را در بر میگیرد و ریشه آن گناهان را از زبان می‏دانند.

 

شرفخانی در پایان متذکر شد: پرهیز از دنیا طلبی هم یکی دیگر از راههای ایجاد و رشد تقوا در انسان است و از همه مهمتر اینکه انسان به توفیق الهی نائل گردد و نظر خداوند را به سمت خود جلب کند که اگر اینگونه شود خداوند انسان را به تقوای واقعی می‏رساند.

 

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1425055

 

http://www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=1422856

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه